Dela denna artikel

Lägg till budget eller prognos i en rapport-tabell

Koncern, Rapport & Analys

Om du har tillgång till produkten Rapport & Analys eller Koncern kan du lägga in en egen skapad budget i till exempel en resultaträkning, för att jämföra budget mot faktiskt utfall.

För att kunna göra detta behöver du först ha skapat en budget i Rapport & Analys/Koncern. Om du ännu inte har gjort det, kan du följa guidenBörja jobba med Budget i Rapport & Analys/Koncern för att komma igång.

När din budget är färdig, går du till Ekonomi - Komponenter - Rapport-tabeller - Ny rapport-tabell för att välja den rapport-tabell där du vill lägga in din budget eller prognos. Du kan antingen utgå från en befintlig resultaträkning eller skapa en helt ny, skräddarsydd rapport-tabell från grunden.

Om du vill basera din rapport på en befintlig tabell, klickar du på Utgå från rapport-tabell uppe till höger och väljer den tabell du vill använda som mall.

För mer information om hur du skapar en helt egen rapport-tabell, se användarguiden Skapa och använd Rapport-tabeller .

När du har ställt upp raderna som du önskar ha dem kan du klicka på Ny kolumn för att lägga till de kolumner du önskar ha. Du kan lägga till ett obegränsat antal kolumner. Ställ in intervallet på kolumnen. Väljer du ingen kolumnformel så kommer kolumnen endast att visa utfallet för intervallet som är valt för kolumnen.

Väljer du däremot kolumnformel Budget så kommer du sedan att kunna välja mellan alla budgetar som är skapade i programmet. Väljer du Aktiv här så kommer det alltid visas data för den budget som är aktiv för affärsområdet och räkenskapsåret som rapport-tabellen visar data för.

Vill du istället lägga upp en prognos väljer du kolumnformel Prognos istället.

En kolumn för budgeten/prognosen  dyker sedan upp i rapport-tabellen.

Glöm inte att spara rapport-tabellen för att ändringarna ska vara kvar.