Registrera delbetalning på kundfaktura
Fakturering
I denna artikel kan du läsa om hur du registrerar en delbetalning på en kundfaktura och hanterar betalningar från dina kunder på ett effektivt sätt.
För att manuellt registrera en delbetalning på en kundfaktura kan du göra betalningen utifrån fakturan eller utifrån fliken Inbetalningar.
Om du arbetar utifrån fliken Inbetalningar kan du registrera betalning på flera kundfakturor samtidigt. Använder du dig av betalfiler för att registrera inbetalningar gör du även det under fliken Inbetalningar, läs mer här: Manuell hantering av betalfiler
Delbetalning utifrån fakturan
Vill du registrera delbetalningen utifrån kundfakturan går du in på fakturan och klickar på Inbetalningar som du hittar uppe i mitten på kundfakturan.
Fyll i Betaldatum. I kolumnen Betalt SEK fyller du i hur mycket kunden har betalat in. Avsluta med att välja Betalsätt och klicka sedan på Bokför. Om kundfakturan blivit delbetald tidigare kommer du även se de redan bokförda betalningarna här. När du registrerar en delbetalning kommer kundfakturans saldo att minska och den ligger fortfarande kvar i fakturalistan som obetald.
Delbetalning utifrån fliken Inbetalningar
Vill du registrera delbetalning på en eller flera kundfakturor samtidigt går du in på fliken Inbetalningar. Börja med att fylla i det datum som du vill bokföra inbetalningen på i fältet Betaldatum. I nästa fält söker du fram den faktura som blivit betald. Du kan söka på kundnummer, kundnamn, fakturanummer och OCR-nummer. Välj kundfaktura och kontrollera att det inbetalda beloppet stämmer.
I kolumnen Betalt SEK fyller du i vad som betalats in och klickar sedan på Lägg till. När det inbetalda beloppet understiger fakturans saldo registreras fakturan som delbetald. Fakturan kommer då att ligga kvar som obetald i fakturalistan och saldot ändras.