Dela denna artikel

Aktivera/Inaktivera artiklar

Fakturering

I denna artikel kommer du lära dig hur du aktiverar eller inaktiverar artiklar.

Om du har artiklar i ditt register som du inte längre säljer så behöver du ha dem kvar eftersom de har kopplingar till redan bokförda dokument. Du kan inaktivera dem för att inte behöva se dem i listan, men kopplingarna till fakturor och dylikt finns kvar.

För att sätta en artikel som aktiv eller inaktiv klickar du på Register längst upp till höger i programmet och väljer Artiklar.

Klicka sedan på den artikel du vill förändra. På fliken Grunduppgifter finns möjligheten att sätta den aktuella artikeln som aktiv eller inaktiv.

Om en artikel sätts som inaktiv är den inte längre möjlig att lägga till på en offert, order, faktura eller via artikelregistreringen på leverantörsfaktura, där endast aktiva artiklar är valbara.

I Artikelregistret finns det också filter som gör att det möjligt att se aktiva och inaktiva artiklar mer överskådligt. Ovanför listan över de artiklar som finns i artikelregistret så finns dessa filter att välja mellan.

Du kan styra om en artikel ska vara aktiv eller inaktiv via inställning på artikeln i artikelregistret i programmet och via API, men du kan även i en artikelimport sätta artiklar som aktiva eller inaktiva.


Massbearbeta artiklar
I artikelregistret kan du markera flera artiklar via markeringsrutan längst till vänster i listan, för att sätta flera artiklar som aktiva eller inaktiva på en och samma gång.

Fick du den hjälp du sökte?