Bestridande av faktura
Faktura & betaltjänster
I artikeln Bestridande av faktura kommer du att lära dig om hur man motsätter sig en faktura som man anser är felaktig eller orimlig, samt vilka åtgärder som kan vidtas för att lösa tvisten på ett juridiskt korrekt sätt.
Det händer att en fakturamottagare bestrider fakturor som sålts till Fortnox. Skulle det hända en faktura du sålt, får du ett mail där vi informerar om vilken faktura som blivit bestriden, samt anledningen till bestridandet. Vid ett bestridande görs ett återköp av fakturan. Det görs genom att fakturabeloppet dras från ditt konto för Faktura- och betaltjänster. Skulle saldot där bli negativt på grund av återköpet, kommer övertrasseringsränta att tas ut. Titta därför till kontot vid en eventuell regress. Är saldot negativt, kan du till exempel sälja en ny faktura eller göra en överföring till kontot.
På grund av bestridandet kan vi enligt god inkassosed inte fortsätta hanteringen av fakturan. Vi kommer däremot lägga över den köpta fakturan till Fakturaservice. Det innebär att vi fortfarande kan ta emot betalningar från din kund om de trots bestridandet väljer att betala in delar av eller hela fakturabeloppet.
Bestridandet leder till följande ändringar på fakturan: OCR-numret återställs, din originalfaktura syns under Förhandsgranskning (originalet behövs om du stämmer din kund på betalning) , och ett nytt bokföringsverifikat kopplas till fakturan. Det går inte att göra en såld faktura obetald igen i systemet, men vi bokför fakturan som en tvistig fordran så att den ligger rätt i bokföringen.