Dela denna artikel

Felsökningsguide - Periodisk sammanställning

Bokföring, Felsökning

Vad är en periodisk sammanställning?

I den periodiska sammanställningen rapporteras värdet av varor och tjänster du sålt momsfritt till andra EU-länder på grund av att köparen åberopat ett giltigt momsregistreringsnummer och varan transporterats till ett annat EU-land.

Varför har jag en differens mellan periodisk sammanställning och huvudboken/momsrapporten?
Det beror oftast på att en eller flera artiklar inte uppfyller kraven för periodisk sammanställning, vilket gör att de inte räknas med.

Är differensen på ett helt kvartal så kan det vara svårt att veta vilken faktura eller artikel som det är fel på. Därför är det bra att ta ut rapporten i kortare intervall fram tills dess att man hittar vilken dag differensen uppstår.

Följande kriterier måste uppfyllas för att uppgifterna ska komma med i rapporten:

  • Kundens VAT-nummer måste anges i kundregistret.

  • Kunden måste vara märkt med typen EU-kund omvänd skattskyldighet på fakturan.

  • Bokföringskonton som används måste vara märkta med någon av momskoderna VTEU, FTEU, 3FEU eller 3VEU. Observera att även konton för frakt och fakturaavgift måste ha dessa momskoder ifall avgifterna ska komma med i rapporten.

Fick du den hjälp du sökte?

Behöver du komma i kontakt med Supporten?

Våra öppettider:Mån – Ons 8.30 – 16:00|Tors – Fre 9.00 – 16:00|Lunchstängt: 12.00 – 13.00
Våra öppettider:
Mån – Ons 8.30 – 16:00
Tors – Fre 9.00 – 16:00
Lunchstängt: 12.00 – 13.00