Reklamation
Reklamation är ett förfarande som köparen kan använda sig av för att påtala ett fel, brist eller dröjsmål för en tjänst eller vara och som, i vissa fall, ger denne rätt till ersättning.
Vad betyder reklamera?
I ett konsumenträttsligt sammanhang betyder reklamera att klaga på fel eller brister och hävda sin rätt till åtgärd. Om du som köpare upptäcker ett fel i en tjänst eller en vara som du har köpt ger reklamationsrätten dig rätt att lämna in ett klagomål avseende detta.
Om köparen kan bevisa att felet fanns på produkten innan köp så är det säljarens skyldighet att ersätta varan, reparera varan eller att betala tillbaka pengarna.
När kan man göra en reklamation?
I Sverige gäller reklamationsrätten i tre år. Konsumentköplagen säger dock att felet på varan måste ha visat sig inom sex månader för att kunna räknas som ursprungligt, vilket är ett krav för att köparen ska kunna göra en reklamation.
Lämnas klagomålet in senare än sex månader är det upp till köparen att bevisa att felet är ursprungligt.
Hur reklamerar jag en vara eller tjänst?
Om du märker att din nyinköpta vara eller tjänst har brister eller fel så ska du agera direkt när det upptäcks. Här är en steg-för-steg guide på hur du går till väga och vad som är viktigt att tänka på vid en reklamation:
Börja med att anmäla felet inom skälig tid efter att du har upptäckt det.
Kontakta säljaren eller företaget där varan eller tjänsten köptes. Kontakten bör ske skriftligt så att du har bevis på när och vad du anmälde.
I reklamationen ska du ta med en tydlig beskrivning av felet och när det uppstod. Om möjligt kan du även bifoga bilder eller videos.
Se till att du har kvitto, orderbekräftelse eller kontoutdrag så att du kan styrka ditt köp.
Rättigheter vid en reklamation
Enligt konsumentköplagen har du rätt till olika påföljder vid en reklamation. Till exempel:
– Avhjälpande (reparation)
– Omleverans (ny vara)
– Prisavdrag
– Häva köpet
I första hand har säljaren i regel rätt att erbjuda en reparation eller en ny vara.
Åtgärder vid en reklamation
Vilken åtgärd som lämpar sig bäst beror på reklamationen i fråga. Här är två exempel på hur en reklamation kan åtgärdas:
– Vill du lämna tillbaka ett par byxor som var trasiga när du fick dem är det bästa alternativet antagligen att säljaren byter ut dem mot ett par nya.
– Upptäcker du ett fel på din nyinköpta barnvagn kan en reparation istället vara den bästa lösningen.
Oavsett om säljaren ersätter varan, reparerar varan eller betalar tillbaka pengarna ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du gjorde reklamationen. Vad som anses som skälig tid skiljer sig från bransch till bransch, men ska motsvara den tid som det normalt tar att reparera eller ersätta den specifika varan.
Vad händer om man gör sin reklamation för sent?
Om du vill reklamera ett dröjsmål eller fel, men inte lämnar in ditt klagomål i tid kommer din reklamation inte att ses som giltig. Du som köpare mister därmed din möjlighet att kunna reklamera tjänsten eller varan och säljaren har ingen skyldighet att åtgärda felet.
Lär dig mer om att driva företag
Som företagare har du en del att hålla reda på. Vi har sammanställt en guide om att driva företag och samlat de vanligaste frågorna som du kan stöta på i din vardag.