Benchmarking

Benchmarking innebär att jämföra sitt eget företags verksamhet mot andras.

Vad betyder benchmarking?

Kopiera länk hit

Syftet med benchmarking handlar om att du förbättrar ett företags verksamhet genom att jämföra med andra liknande företag. Med hjälp av benchmarking går det tydligt att visa och få information om hur företaget presterar mot sina konkurrenter.

Med benchmarking som metod kan du som företagare på ett tydligt sätt identifiera utvecklings- och förbättringsmöjligheter genom att jämföra hur ditt företag skiljer sig från branschstandarden. Det kan till exempel handla om att alla dina konkurrenter säljer en viss produkt till ett visst pris – då kan det ge dig en inblick av prissättningen för en produkt. Eller så kan du med hjälp av andra företags nyckeltal få fram en tydlig bild av hur du kan sätta upp egna mål för ditt företag. 

Oavsett om du väljer att använda dig av informationen om prissättning eller nyckeltal som du får fram genom att benchmarka så gör det dig medveten om hur du står i förhållande till dina konkurrenter.

Olika typer av benchmarking

Kopiera länk hit

Det finns flera olika typer av benchmarking. De tre vanligaste typerna är intern benchmarking, konkurrensinriktad benchmarking och funktionsinriktad benchmarking. Intern benchmarking innebär att jämföra olika enheter eller avdelningar inom företaget. Konkurrensinriktad benchmarking innebär att jämföra företagets prestation eller processer mot andra konkurrenter. Funktionsinriktat benchmarking är jämförelse mot en bransch eller industri.

Hur kan mitt företag använda sig av benchmarking?

Kopiera länk hit

Du kan använda benchmarking för att förbättra olika delar inom ditt företag, till exempel en produkt, servicen eller interna processer. Men du kan också använda benchmarking om du siktar på att alltid vara den främsta aktören inom branschen och vill stärka företagets konkurrenskraft. 

När du sätter ditt företag i jämförelse med ett liknande företag kan du få en tydligare bild av vart ditt företag står och vart du är på väg, dessutom kan du på ett enklare sätt se hur du skulle kunna förbättra ditt företag. 

Läs vår guide om att driva företag för fler tips >

Relaterade ord
Bransch

En bransch är ett visst område för affärsverksamhet.

Konkurrent

Konkurrenter är aktörer på marknaden som säljer liknande typer av varor eller tjänster till samma kundgrupp som ditt företag.

Nyckeltal

Ett nyckeltal är ett ekonomiskt mått som underlättar jämförande analyser.

Produkt

Produkt är en vara eller tjänst som är resultat av utfört arbete.