Dela denna artikel

GLN-nummer

Fakturering

GLN-nummer används för att kunna skicka elektroniska dokument som exempelvis e-fakturor.

GLN står för Global Location Number och gör det möjligt att identifiera fysiska platser, företag och organisationer. Ett företag kan ha ett GLN-nummer medan en avdelning på företaget, eller en filial, kan ha ett annat GLN-nummer, det gör det möjligt att skicka kundfakturan till rätt mottagare.

Om du har en kund i ditt kundregister som ska faktureras till olika GLN-nummer, behöver du skapa kunden till respektive GLN-nummer den ska ha en aktiv sammankoppling till. Det beror på att det i dagsläget endast går att ha en aktiv koppling till ett GLN nummer i taget i kundregistret.

I Fortnox får du inget GLN per automatik utan skulle du behöva ett GLN-nummer kan du läsa mer om hur man skapar och köper ett sådant på GS1's webbplats . GLN-nummer är inget krav på att ha för att kunna skicka e-fakturor och ta emot e-fakturor i Fortnox.

I kundregistret kan man ange både GLN och GLN för leverans, nedan förklaras när ett GLN-nummer behövs läggas in i något av extrafälten som finns i kundregistret och på kundfakturan.


När används GLN-nummer i Extrafält 1?

Om din kund har ett GLN-nummer som inte följer standarden har du möjlighet att ange det i "Extrafält 1 e-faktura". Ett exempel är om din kund har ett GLN-nummer som är längre än 11 tecken.

I sådana fall behöver du ange GLN-numret enligt exemplen nedan.

GLN-nummer: {EAD}1234567890101010212

GLN-nummer för leverans: {EDA}98764

Det viktiga är alltså att du använder dig av "{EAD}" och "{EDA}" innan de olika numren för att uppgifterna ska komma med på kundfakturan. Det spelar ingen roll vilken ordning du anger uppgifterna i fältet. Det skulle kunna se ut såhär i Extrafält 1 e-faktura: {EAD}1234567890101010212{EDA}98764

Fick du den hjälp du sökte?