Hantering av rot/rut inbetalningar
Bokföring
Om du arbetar med rot/rut i Bokföring från kontoutdrag kan betalningarna från både kund och Skatteverket enkelt hanteras i vyn Transaktioner.
När du mottar en inbetalning från din kund avseende en husarbete-faktura kan denna, beroende på referenser, bokföras automatiskt. Skulle referenserna vara otillräckliga går det bra att hantera inbetalningen manuellt via hanteringssätt Koppla mot faktura.
När du sedan tar emot inbetalningen från Skatteverket som avser den ansökta skattereduktionen kan även denna hanteras direkt i vyn Transaktioner. Denna typ av betalning hanteras via hanteringssätt Husarbete.
Transaktionen från Skatteverket kommer precis som övriga transaktioner, hamna i din Att göra-lista. Klicka in på inbetalningen och välj sedan hanteringssätt Husarbete.
Detta hanteringssätt visar till vänster samtliga obetalda husarbete-fakturor i reskontralistan som har status Ansökt, under Fakturering - Husarbete.
För att hantera transaktionen markerar du den/de fakturor som skattereduktionen avser för att gå vidare, och klickar sedan på Bokför.
När inbetalningen från Skatteverket är bokförd, kommer både fakturan och ansökan om skattereduktion markeras som slutbetalda.