FAQ Kundverifiering
Hantera Fortnox
Under 2025 lanserar Fortnox AB kundverifiering. Det innebär att en bolagsföreträdare loggar in i Fortnox-abonnemanget och bekräftar att företagets uppgifter är korrekta.
Varför implementerar Fortnox AB kundverifiering?
Syftet med kundverifieringen är att säkerställa att våra framgångsrika företag är just det - verifierade och trovärdiga.
I takt med att funktionerna på Fortnox företagsplattform utökas vill vi säkerställa att de uppgifter vi har om dig som kund är korrekta. Det underlättar för att relevanta personer hos dig får rätt information från oss.
Fortnox AB genomför detta i linje med sin vision om att bidra till ett välmående samhälle, där framgång sker på en marknad baserad på korrekta och transparenta uppgifter. För att nå dit krävs ett samarbete mellan Fortnox, kunder och myndigheter.
Genom kundverifiering vill Fortnox AB motverka ekonomisk brottslighet och underlätta för relevanta myndigheter att identifiera misstänkta företag. Det kommer alla att vinna på!
Hur kommer det praktiskt att fungera?
Kundverifieringen kommer att hamna under “Att göra” och visas för bolagsföreträdare samt systemadministratören i abonnemanget. Du kan slutföra verifieringen när du vill, och om du behöver avbryta kan du enkelt återuppta den igen under “Att göra”.
Om användaren är bolagsföreträdare kan denne klicka på kortet för att verifiera företagsuppgifterna. Om inte, kan systemadministratören istället bjuda in en bolagsföreträdare via e-post för att genomföra verifieringen. Bolagsföreträdaren erhåller då ett mejl där denne behöver acceptera inbjudan för att sedan skapa upp sin inloggning.
Om företagsuppgifterna som visas inte är korrekta behöver du kontakta Fortnox support för vägledning.
OBS! Systemadministratörsrollen kan endast tilldelas av den nuvarande systemadministratören i abonnemanget. Fortnox kan inte tilldela denna behörighet.
Vilka fördelar kan du som kund få av kundverifiering?
Genom att verifiera ditt företags uppgifter får ni en bekräftelse på att er bokföring finns hos Fortnox AB och att den baseras på korrekta uppgifter.
Din insats att verifiera din verksamhet är också viktig ur ett myndighetsperspektiv. Fortnox erbjuder fler och fler tjänster som kräver en högre nivå av kundkännedom och Kundverifieringen är Fortnox lösning för att upprätthålla god regelefterlevnad.
Vem är det som kan genomföra kundverifieringen?
Kundverifieringen genomförs av en bolagsföreträdare, det vill säga VD, styrelseledamot eller suppleant.
Vad händer om jag inte genomför kundverifieringen?
Att genomföra kundverifieringen är inte obligatoriskt vilket innebär att det inte kommer medföra några konsekvenser för dig som kund, däremot rekommenderar vi på Fortnox att du säkerställer att vi har rätt uppgifter om ditt företag.
Hur ändrar jag om det är fel bolagsföreträdare angiven i abonnemanget?
Uppgifter om vem som tillhör bolaget inhämtas från register och pålitliga källor som Bolagsverket, SCB och Skatteverket. Om uppgifterna inte stämmer är det någon av dessa myndigheter du behöver kontakta.
Jag är användare och bolagsföreträdare i ett företag och fick mejl från Fortnox AB där jag blev ombedd att verifiera mitt företag. Kan jag vara säker på att det inte rör sig om bedrägeri?
Om du redan är upplagd som abonnemangsanvändare i ett företag med tillhörande personnummer som stämmer överens med företagets bolagsföreträdare, kommer Fortnox skicka en inbjudan utan inblandning från systemadministratören. Detta är en förlängning av ditt “Att Göra” med samma uppmaning som också är synlig på Startsidan.
Om du känner dig osäker med att klicka på länken i mejlet kan du istället logga in i abonnemanget och hitta verifieringen under “Att göra”.