FAQ Kundverifiering
Hantera Fortnox
Under 2025 lanserar Fortnox AB kundverifiering. Det innebär att en bolagsföreträdare loggar in i Fortnox-abonnemanget och bekräftar att företagets uppgifter är korrekta.
Varför implementerar Fortnox AB kundverifiering?
Fortnox vision är att skapa ett välmående samhälle format av framgångsrika företag och Fortnox vill med Kundverifiering säkerställa att våra framgångsrika företag är just det - verifierade och trovärdiga. För att nå dit krävs ett samarbete mellan Fortnox, kunder, byråer och myndigheter.
I takt med att produkter och tjänster på Fortnox företagsplattform vidareutvecklas vill vi säkerställa att de uppgifter vi har om dig som kund är korrekta - i vissa fall är det även krav från myndigheter för att vi ska kunna erbjuda tjänsten.
När vi är klara kommer cirka en tredjedel av Sveriges företag att vara verifierade! Vi är övertygade om att det ger en ökad trygghet för företagarna då risken för att bli utsatt för ekonomisk brottslighet inom Fortnox ekosystem minskar när vi har kännedom om våra kunder.
Hur kommer det praktiskt att fungera?
Kundverifiering baseras på att minst en bolagsföreträdare med hjälp av BankID loggar in till Fortnox och slutför kontrollen av sitt bolags uppgifter hos Fortnox.
En bolagsföreträdare med en befintlig abonnemangsanvändare kan hitta Kundverifiering under sina “Att göra”. Du kan slutföra verifieringen när du vill, och om du behöver avbryta kan du enkelt återuppta den igen under “Att göra”.
En systemadministratör kommer bli presenterad en egen “Att göra” om det saknas bolagsföreträdare bland de befintliga abonnemangsanvändarna. I denna uppgift ska du istället bjuda in en bolagsföreträdare via e-post för att genomföra verifieringen. Bolagsföreträdaren erhåller då ett mejl där denne behöver acceptera inbjudan för att sedan skapa upp sin inloggning och därefter slutföra verifieringen. Precis som för bolagsföreträdaren kan en systemadministratör slutföra inbjudan när du vill, och om du behöver avbryta kan du enkelt återuppta den igen under “Att göra”.
Om företagsuppgifterna som visas inte är korrekta behöver du kontakta Fortnox support för vägledning.
OBS! Systemadministratörsrollen kan endast tilldelas av den nuvarande systemadministratören i abonnemanget. Fortnox kan inte tilldela denna behörighet.
Vilka fördelar kan du som kund få av kundverifiering?
Genom att verifiera ditt företags uppgifter får ni en bekräftelse på att er bokföring finns hos Fortnox AB och att den baseras på korrekta uppgifter.
Din insats att verifiera din verksamhet är också viktig ur ett myndighetsperspektiv. Fortnox erbjuder fler och fler tjänster som kräver en högre nivå av kundkännedom och Kundverifieringen är Fortnox lösning för att upprätthålla god regelefterlevnad.
Vem är det som kan genomföra kundverifieringen?
Kontrollen och bekräftelsen på angivna uppgifter måste genomföras av en bolagsföreträdare, det vill säga VD, styrelseledamot eller suppleant. En verifiering kan utföras av valfri bolagsföreträdare oberoende av om den redan har en abonnemangsanvändare eller ej. Eventuella administrativa behörigheter eller licenser har heller ingen påverkan på verifieringen.
Observera att en systemadministratör ej kan slutföra en verifiering baserat på sin administrativa behörighet, endast bjuda in bolagsföreträdare.
Ej behöriga personer som försöker färdigställa en verifiering kommer inte åt den applikationen.
Vad händer om jag inte genomför kundverifieringen?
Organisationer som inte verifieras kan bli föremål för att blockeras från att använda Fortnox produkter och tjänster vilket regleras i våra allmänna villkor.
I ett inledande steg kommer Kundverifiering ej vara obligatoriskt eller medföra några direkta konsekvenser men vi vill uppmärksamma dig som kund på att det kommer krav inom vissa produkter och tjänster under året (2025) som kräver en verifiering. Därmed kan du hamna i ett scenario där vissa funktioner är blockerade tills dess du slutför verifieringen.
Det finns i nuläget ingen tidsgräns på hur länge en Kundverifiering kan skjutas upp men Fortnox uppmanar dig som kund att skyndsamt färdigställa den.
Hur ändrar jag om det är fel bolagsföreträdare angiven i abonnemanget?
Uppgifter om vem som tillhör bolaget inhämtas från register och pålitliga källor som Bolagsverket, SCB och Skatteverket. Om uppgifterna inte stämmer är det någon av dessa myndigheter du behöver kontakta.
För enskilda firmor är det endast individen med ett personnummer som överensstämmer med organisationsnumret som kan utföra verifieringen.
Jag är användare och bolagsföreträdare i ett företag och fick mejl från Fortnox AB där jag blev ombedd att verifiera mitt företag. Kan jag vara säker på att det inte rör sig om bedrägeri?
Om du redan är upplagd som abonnemangsanvändare i ett företag med tillhörande personnummer som stämmer överens med företagets bolagsföreträdare, kommer Fortnox skicka en inbjudan utan inblandning från systemadministratören. Detta är en förlängning av ditt “Att Göra” med samma uppmaning som också är synlig på Startsidan.
Om du känner dig osäker med att klicka på länken i mejlet kan du istället logga in i abonnemanget och hitta verifieringen under “Att göra”.
Jag är bolagsföreträdare men saknar BankID och/eller svenskt personnummer. Hur kommer jag vidare?
Tyvärr saknas det stöd för utländska medborgare att elektroniskt verifiera sitt företag men det finns en alternativ process, vänligen kontakta Fortnox Support.