Kom igång med Fortnox Bokföring

Följ

Film: Kom igång med Fortnox Bokföring


Utbildning
Du vet väl att du även kan gå utbildning hos oss på Fortnox för att lära dig nya program eller funktioner? För att läsa mer om utbildningar i Bokföring, klicka på nedanstående länkar:

Klassrumsutbildningar:
Arbeta i Fortnox Bokföring steg 1
Arbeta i Fortnox Bokföring steg 2

Webbutbildningar:
Bokföring - Kom igång
Arbeta digitalt

 

I Fortnox Bokföring skapar du enkelt leverantörsfakturor och verifikationer. Du kan registrera leverantörsfakturor för attest, bokföra på kostnadsställen, och dela upp redovisningen på flera verifikationsserier. Du kan också ange standardinköpskonto per leverantör, se kontosaldo direkt i varje ny verifikation, ange transaktionsinfo per konteringsrad och mycket mer. Genom rapporter och diagram får du dessutom en tydlig bild över ditt företags ekonomiska ställning.  

När du börjar arbeta med Fortnox Bokföring behöver du fylla i dina företagsuppgifter och gå igenom så att du har rätt inställningar. Har du arbetat med bokföring i ett annat program tidigare kan du importera en SIE-fil för att få med dig all bokföring som gjorts i det gamla programmet in i Fortnox. 


Företagsinställningar
Dina företagsuppgifter hittar du i administrationsmenyn uppe till höger i programmet där du ser ditt användarnamn och ditt företagsnamn. Genom att fylla i ditt organisationsnummer och klicka på entertangenten så hämtas dina adressuppgifter från Bolagsverkets register och du behöver alltså inte fylla i informationen manuellt. För att ladda upp din logotyp kan du antingen leta upp den på din dator och dra in den i vyn genom så kallad drag and drop funktion eller klicka på verktyget Ladda upp logotyp uppe till höger. 

Klicka sedan på menyn Betalningsuppgifter och fyll i ditt företags bankgironummer, plusgironummer, BIC samt IBAN. Är ditt företag godkänt för F-skatt gör du den inställningen under blocket Skatteuppgifter. Avsluta sedan genom att klicka på knappen Spara nere till höger. 


företagsinformation.png

 

Skapa räkenskapsår
Nästa steg är att lägga upp ett räkenskapsår. Ett räkenskapsår måste finnas för att du ska kunna bokföra samt registrera dina leverantörsfakturor som betalda. Klicka på kalendern uppe till höger i programmet och välj alternativet "Skapa nytt / redigera / radera år", fyll i start- och slutdatum för det räkenskapsår som du ska börja arbeta med. Läs mer om hur du lägger upp ett räkenskapsår här. Har du en SIE-fil importerar du istället den i programmet, läs om hur du går tillväga vid en SIE-import här

 

rå.PNG

 

Inställningarna hittar du under kugghjulet längst upp till höger. 


ins.png


Följande inställningar bör du gå igenom:

Fyll i dina bankinställningar

Kontrollera de förvalda kontona. Det finns redan ett antal standardkonton upplagda men om du vill använda dig av några andra konton ändrar du det i inställningarna för förvalda konton. 

Om du inte vill att din första leverantörsfaktura ska få nummer ett behöver du ange det i inställningarna för nummerserie och OCR

Snabbtexter är en fördel att lägga upp i inställningarna om du ofta använder dig av samma verifikationsbeskrivning och transaktionsinformation. 

Avslutningsvis bör du använda dig av olika verifikationsserier för att kunna strukturera din bokföring på ett bra sätt. 


Lägg till leverantörer
När du är klar med inställningarna är det dags att lägga upp dina leverantörer i leverantörsregistret. Om du har ett befintligt leverantörsregister kan du importera det själv i Fortnox. Detta gör du genom registerimporten i programmet. 

Läs mer om registerimporten av leverantörer här

Läs mer om leverantörsregistret här

 

Skapa verifikation
Nu är det dags att börja bokföra. Du ser alla bokförda verifikationer i din verifikationslista som du hittar genom att klicka på Bokföring i huvudmenyn. Över listan har du knappen Skapa ny som du klickar på för att registrera en verifikation. Läs mer om hur du skapar verifikationer här


1.png

 

Skapa leverantörsfaktura
När du ska registrera leverantörsfakturor klickar du istället på Leverantörsfakturor i huvudmenyn. Du kommer då direkt till listan över dina sparade fakturor som har olika färg beroende på vilken status de har. Precis som när du ska skapa en ny verifikation så klickar du på Skapa ny till höger ovanför listan. Läs mer om hur du skapar en leverantörsfakturahär


2.png