Kom igång med Fortnox Bokföring

1. Börja med några viktiga inställningar

Lägg in dina företagsuppgifter

Börja med att klicka på ditt företagsnamn uppe i högra hörnet och välj Företagsuppgifter.

KIL1.jpg

 

Här anger du företagets kontaktuppgifter, betalningsuppgifter och skatteuppgifter. Genom att skriva in ditt organisationsnummer och klicka på enter så hämtas dina adressuppgifter från Bolagsverkets register och du behöver inte fylla i informationen manuellt.

Det är även här du laddar upp företagets logotyp. Avsluta med att spara när du fyllt i alla uppgifter. 

KIL2.jpg

 

 

Skapa räkenskapsår

Nästa steg är att lägga upp ett räkenskapsår. Ett räkenskapsår måste finnas för att du ska kunna bokföra samt registrera dina leverantörsfakturor som betalda. Klicka på kalendern uppe till höger och välj Skapa nytt / redigera / radera år.

 

Kom_iga_ng_med_bokfo_ring_2.png

Läs mer om hur du lägger upp ett räkenskapsår här.
Har du en SIE-fil importerar du istället den i programmet, läs mer här.

 

Övriga inställningar du bör gå igenom

Inställningarna hittar du under kugghjulet längst upp till höger.

Kugghjul.jpg

Bankkontoregister
Lägg in dina bankonton under Register - Bankkonton. De används bland annat till din koppling mot banken, på dina kundfakturor eller vid utbetalning av leverantörsfakturor eller löner. Läs mer här.

Förvalda konton
Gå igenom vilka bokföringskonton du vill använda för olika transaktionstyper, under Inställningar - Bokföring - Förvalda konton. Det finns redan ett antal standardkonton upplagda, men här kan du ändra. Läs mer här.

Nummerserie och OCR
Under Inställningar - Leverantörsfakturor - Nummerserie och OCR kan du välja startnummer för fakturor, om du exempelvis inte vill att din första faktura ska få nummer 1. Läs mer här.

Snabbtexter
Om du ofta använder dig av samma verifikationsbeskrivning och transaktionsinformation på dina verifikationer så kan det vara en fördel att lägga in dem som snabbtexter, det gör du under Inställningar - Bokföring - SnabbtexterLäs mer här.

Verifikationsserier
Avslutningsvis bör du använda dig av olika verifikationsserier för att kunna strukturera din bokföring på ett bra sätt. Läs mer här.

2. Lägg till leverantörer

När du är klar med inställningarna är det dags att lägga in uppgifter om dina leverantörer i leverantörsregistret. Om du har ett befintligt leverantörsregister kan du importera det själv i Fortnox, vill du lägga in dem manuellt så går du till Register - Leverantörer. Klicka på Skapa ny och lägg in alla uppgifter du har om leverantören. 

Läs mer om registerimporten av leverantörer här.

Läs mer om leverantörsregistret här.

 

3. Skapa verifikation

Nu är det dags att börja bokföra. Alla bokförda verifikationer listas under Verifikationer - Lista som du kommer till om du klickar på Bokföring i huvudmenyn.
Klicka på Skapa ny för att registrera en ny verifikation. Läs mer om hur du skapar verifikationer här.


Skapa_ver.jpg

 

4. Skapa leverantörsfaktura

När du ska registrera leverantörsfakturor klickar du istället på Leverantörsfakturor i huvudmenyn. Du kommer då direkt till listan över dina sparade fakturor som har olika färg beroende på vilken status de har. Precis som när du ska skapa en ny verifikation så klickar du på Skapa ny till höger ovanför listan. Läs mer om hur du skapar en leverantörsfaktura här.

Skapa_levf.jpg

Film: Kom igång med Fortnox Bokföring



Utbildning

Du vet väl att du även kan gå utbildning hos oss på Fortnox för att lära dig nya program eller funktioner? För att läsa mer om utbildningar i Bokföring, klicka på nedanstående länkar:

Klassrumsutbildningar:
Arbeta i Fortnox Bokföring steg 1
Arbeta i Fortnox Bokföring steg 2

Webbutbildningar:
Bokföring - Kom igång
Arbeta digitalt