US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • Kom igång-guider
  • Kom igång Guide - Program
  • Kom igång med Fortnox Fakturering
Användarstöd

Kom igång med Fortnox Fakturering

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring › Bokföring Attest & Läs › Verifikationer › Moms › Kontoplan › Periodisering › SIE-filer › Projekt › Rapporter & behandlingshistorik › Leverantörsfakturor › Dagskassa › Leverantörsregister › Leverantörsfakturaattest › Övrigt › Inställningar › Bokföring från kontoutdrag ›
  • Fortnox Fakturering
    Hantering › Fortnox app › E-faktura › Husarbete › Inbetalning › Register › Import & Export › Utskriftsmallar › Rapporter › Inställningar › Övrigt › Fakturering mini ›
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor › Fakturaservice › Påminnelseservice › Betalservice › Kontoutdrag › Inställningar ›
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
  • Fortnox Offert & Order
    Offert › Order › Gemensamt › Inställningar ›
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter › Tjänster › Klienter › Inställningar › Meddelande › Bokslut & Skatt › Frågor och Svar Bokslut & Skatt › Privatpersoner - Klienter ›
  • Fortnox Tid
    Inställningar › Kopplingen Tid-Lön › Registrera tid › Fakturera tid › Övrigt › Fortnox App ›
  • Kvitto & Resa
    Kom igång › Inställningar Administratör › Administratör › Anställd › Kvitto & Resa Plus › Felsökning › Systemdokumentation › Övrigt ›
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter › Inköp › Leveranser & inventering › Strukturartiklar › Övrigt ›
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar › Avskrivning › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering › Filhantering › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden › Betalningsuppdrag › Filhantering › Inställningar ›
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter › Konsulter ›
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering › Inloggning ›
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration › Inloggning › FAQ ›
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden › Meddelanden › Behörigheter i Fortnox program › Brexit › GDPR › Administration › Tekniskt › Inloggning › Övrigt ›
  • Bankkopplingar
    Kom igång › Generellt › Utbetalningar › Kontoavstämning › Inbetalningar › Löneutbetalningar › Autogiro ›
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar › Manuella kopplingar ›
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring › Fortnox Fakturering › Fortnox Offert & Order › Fortnox Lön › Fortnox Bankkopplingar › Fortnox Faktura- & betaltjänster › Fortnox Digital byrå › Fortnox Klienthanterare › Fortnox Skolstöd › Fortnox Arkivplats › Fortnox Autogiro › Fortnox Anläggningsregister ›
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring › Hjälp till felsökning - Lön › Hjälp till felsökning - Fakturering › Hjälp till felsökning - Administration › Hjälp till felsökning - Bank ›
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program › Kom igång Guide - Tjänster › Arbeta effektivare med leverantörsfakturor ›
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor › Leverantörsfakturor › Gemensamt ›
  • Nyheter i Fortnox
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering › Bokföring › Övrigt ›
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring › Fakturering › Lön › Övrigt ›
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox › Hjälp för att ta ut rätt information ›
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
  • Fortnox Företagsbrevlåda
Fler ›

I Fortnox Faktureringsprogram skapar du enkelt fakturor till dina kunder. I denna guide går vi igenom hur du smidigast kommer igång med att skicka fakturor.

Filmserie: Kom igång med att skapa faktura


Checklista

1. Tilldela programlicens och behörigheter under Administrera användare som du hittar under ditt företagsnamn uppe till höger. 

2. Fyll i dina Företagsuppgifter under ditt företagsnamn uppe till höger.

3. Gör övriga aktuella inställningar för fakturering under kugghjulet uppe till höger. 

4. Lägg till kunder och artiklar under menyn Register. 

5. Skapa faktura genom att klicka på knappen Skapa ny under fliken Kundfakturor.

Vill du veta hur du bokför fakturan som betald, läs mer här: Registrera betalda kundfakturor‍


 

1. Ge behörighet till användare

Det första du behöver göra är att tilldela licens och ge behörigheter till den/de användare som ska ha tillgång till programmet. För att göra detta måste du vara systemadministratör.
Klicka på ditt företagsnamn uppe till höger och sedan på Administrera användare. Här tilldelar du programlicenser och ger behörigheter.

Läs mer här: Behörigheter i Fortnox Fakturering‍

 

2. Gå igenom några viktiga inställningar

Lägg in dina företagsuppgifter

Börja med att klicka på ditt företagsnamn uppe i högra hörnet och välj Företagsuppgifter.

 

Här anger du företagets kontaktuppgifter, betalningsuppgifter och skatteuppgifter. Genom att skriva in ditt organisationsnummer och klicka på enter så hämtas dina adressuppgifter från Bolagsverkets register och du behöver inte fylla i informationen manuellt.

Det är även här du laddar upp företagets logotyp, som sedan syns på utskrifter, till exempel en faktura. Avsluta med att spara när du fyllt i alla uppgifter. 


Skapa räkenskapsår

Nästa steg är att lägga upp ett räkenskapsår. Ett räkenskapsår måste finnas för att du ska kunna bokföra dina kundfakturor samt registrera dem som betalda. Klicka på kalendern uppe till höger i programmet och välj alternativet Skapa nytt / redigera / radera år. 

Läs mer här: Räkenskapsår‍

 

Övriga inställningar du bör gå igenom

Inställningarna hittar du under kugghjulet längst uppe till höger. 

Bankinställningar
Lägg in dina bankonton under Register - Bankkonton. De används bland annat till din koppling mot banken, på dina kundfakturor eller vid utbetalning av leverantörsfakturor eller löner.
Läs mer här: Bankinställningar

Nummerserie och OCR
Under Inställningar - Fakturering - Nummerserie och OCR kan du välja startnummer för fakturor, om du exempelvis inte vill att din första faktura ska få nummer 1. Du kan också välja om du vill ha OCR-nummer på dina fakturor.
Läs mer här: Nummerserier och OCR‍

Om du vill skicka E-faktura
Om du vill skicka dina fakturor som e-faktura så måste du aktivera funktionen. Detta gör du under Inställningar - Fakturering - Digitalt flöde-E-faktura.
Läs mer här: E-faktura 

Om du vill skicka fakturor via e-post
Om du vill kunna maila dina fakturor gör du inställningar för det under Inställningar - Fakturering - E-postdokument.
Läs mer här: E-postdokument‍

 

3. Lägg till artiklar och kunder

För att det ska bli så smidigt som möjligt för dig att skapa fakturor i Fortnox Fakturering bör du lägga upp dina artiklar och kunder i artikel- respektive kundregistret.

Importera befintliga register

Om du har ett artikel eller kundregister sedan tidigare och från ett annat faktureringsprogram kan du på egen hand importera dessa register i Fortnox.

Läs mer här:
Importera artikelregister‍
Importera kundregister 


Lägg upp artiklar manuellt

Lägg till artiklar genom att gå till Register - Artiklar och klicka på Skapa ny. Fyll i de uppgifter du har om artikeln, tänk på att ju fler uppgifter du lägger in från början, desto mindre behöver du ange varje gång du lägger in artikeln på en faktura.
Läs mer här: Artikelregister‍


Du kan också lägga upp artiklar i samband med att du skapar en kundfaktura. Markera kolumnen Artikelnr och klicka sedan på plustecknet och Skapa ny.



Lägg upp kunder manuellt

För att lägga upp en ny kund går du till Register - Kunder och klickar på Skapa ny. Fyll i de uppgifter du har om kunden. Tänk på att ju fler uppgifter du lägger in från början, desto mindre behöver du ange varje gång du lägger in kunden på en faktura.
Läs mer här: Kundregister‍

Du kan också lägga upp kunder i samband med att du skapar en kundfaktura. Klicka på pilen i fältet Kund och klicka sedan på plustecknet och Skapa ny.



4. Skapa faktura

Nu är det dags att skapa fakturan. Klicka på Fakturering i huvudmenyn och välj Skapa ny.

Längst upp till vänster ser du preliminärt fakturanummer, OCR-nummer och verifikationsnummer.

Börja med att välja kund. De uppgifter du har  lagt upp på kunden i registret fylls automatiskt i på fakturan. 

Kontrollera att du har rätt uppgifter under rubriken Fakturauppgifter och lägg sedan till de artiklar som kunden ska faktureras genom att skriva i artikelnummer eller benämning under Artikelnr. Om du inte vill fakturera en artikel från ditt artikelregister skriver du bara skriva en benämning i benämningsfältet, så att kunden kan se vad som är fakturerat.

Fyll sedan i antal artiklar, á-pris och eventuell rabatt. Priset på artikeln hämtas från den prislista som är kopplad till kunden i kundregistret. Om det inte finns någon prislista kopplad till kunden kommer istället priset från er förvalda prislista att skrivas ut på fakturan.
Läs mer här: Prislistor och prisuppdatering‍

När du fyllt i alla uppgifter på fakturan kan du förhandsgranska den genom att klicka på Förhandsgranska uppe till höger i vyn, då kommer fakturan att visas som en PDF-fil. 


 

5. Bokför, skriv ut och skicka faktura

När du är klar med din faktura klickar du antingen på Spara eller Bokför. Så länge fakturan bara är sparad kan du ändra uppgifterna på den. När fakturan bokförts kan du inte längre göra några justeringar. Du kan inte bokföra fakturan som betald om den inte är bokförd.

För att skicka fakturan till din kund klickar du på knappen Skicka eller Skicka med Fakturatjänster. Här har du olika valmöjligheter för hur du vill att fakturan skall skickas, antingen via e-post, e-faktura, skriva ut den eller skicka den via Fakturatjänster.
Genom att skicka den via Fakturatjänster tar vi över all administration kring fakturan. Vi ser till att din kund får fakturan på önskat sätt, och hanterar eventuella påminnelser och inkasso om det behövs. När fakturan sedan betalas registreras och bokförs den i Fortnox – helt automatiskt.
Läs mer här:
Faktura- & betaltjänster


Utbildning

Du vet väl att du kan gå utbildningar hos oss på Fortnox för att lära dig nya program eller funktioner?
Här kan du läsa mer om våra utbildningar. 

fakturering

Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Ge feedback på denna artikel
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • Kom igång med Fortnox Arkivplats
  • Kom igång med Fortnox Lön
  • Att välja bokföringsmetod - Faktureringsmetoden eller kontantmetoden?
  • Kom igång med Leverantörsfakturaattest

Definition by Author

0
0
Expand

Integritetsmeddelande Cookiepolicy Integritet och säkerhet Avtal & villkor

2022 Fortnox AB. Alla rättigheter är förbehållna Fortnox AB.