GDPR i Autogiro

Följ

Registerutdrag
Ett specifikt registerutdrag för autogiro finns ej. Önskas ändå skriva ut ett registerutdrag måste detta skötas manuellt genom alternativt en skärmdump, eller kopiera uppgifterna som önskas.


Radera
Vill du radera en kund i autogiro, görs detta via kundregistret. Raderas en kund i kundregistret anonymiseras den samtidigt i autogiro.
För att radera kund i kundregister:

1. Gå till register välj kunder
2. Markera kunden som önskas raderas
3. Tryck på knappen radera nere i vänstra hörnet

Vill du radera medgivande eller betalningsuppdrag måste dessa ha en speciell status. Exempel kan du radera ett medgivande om det inte är ivägskickat.

Observera att det även kan finnas personuppgifter i historiken som bör anonymiseras. I detta fall, kontakta Fortnox.

Ändra
För att ändra uppgifter i medgivande och betalningsuppdrag går du in på önskad, ändrar information i fälten och trycker sedan på spara.
Observera att du endast kan ändra uppgifter i medgivande och betalningsuppdrag som inte är skickade.

För att ändra information i kunduppgifter ändrar du dessa i kundregistret, vilket gör att uppgifterna även ändras i autogrio.

1. Gå till register och tryck på kunder.
2. Tryck på önskad kund.
3. Ändra information i fälten och tryck på spara längst ner till höger.