US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • Fortnox Fakturering
  • Utskriftsmallar
  • Ny standardmall
Användarstöd

Ny standardmall

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring › Bokföring Attest & Läs › Verifikationer › Moms › Kontoplan › Periodisering › SIE-filer › Projekt › Rapporter & behandlingshistorik › Leverantörsfakturor › Dagskassa › Leverantörsregister › Leverantörsfakturaattest › Övrigt › Inställningar › Bokföring från kontoutdrag ›
  • Fortnox Fakturering
    Hantering › Fortnox app › E-faktura › Husarbete › Inbetalning › Register › Import & Export › Utskriftsmallar › Rapporter › Inställningar › Övrigt › Fakturering mini ›
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor › Fakturaservice › Påminnelseservice › Betalservice › Kontoutdrag › Inställningar ›
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
  • Fortnox Offert & Order
    Offert › Order › Gemensamt › Inställningar ›
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter › Tjänster › Klienter › Inställningar › Meddelande › Bokslut & Skatt › Frågor och Svar Bokslut & Skatt › Privatpersoner - Klienter ›
  • Fortnox Tid
    Inställningar › Kopplingen Tid-Lön › Registrera tid › Fakturera tid › Övrigt › Fortnox App ›
  • Kvitto & Resa
    Kom igång › Inställningar Administratör › Administratör › Anställd › Kvitto & Resa Plus › Felsökning › Systemdokumentation › Övrigt ›
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter › Inköp › Leveranser & inventering › Strukturartiklar › Övrigt ›
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar › Avskrivning › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering › Filhantering › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden › Betalningsuppdrag › Filhantering › Inställningar ›
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter › Konsulter ›
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering › Inloggning ›
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration › Inloggning › FAQ ›
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden › Meddelanden › Behörigheter i Fortnox program › Brexit › GDPR › Administration › Tekniskt › Inloggning › Övrigt ›
  • Bankkopplingar
    Kom igång › Generellt › Utbetalningar › Kontoavstämning › Inbetalningar › Löneutbetalningar › Autogiro ›
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar › Manuella kopplingar ›
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring › Fortnox Fakturering › Fortnox Offert & Order › Fortnox Lön › Fortnox Bankkopplingar › Fortnox Faktura- & betaltjänster › Fortnox Digital byrå › Fortnox Klienthanterare › Fortnox Skolstöd › Fortnox Arkivplats › Fortnox Autogiro › Fortnox Anläggningsregister ›
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring › Hjälp till felsökning - Lön › Hjälp till felsökning - Fakturering › Hjälp till felsökning - Administration › Hjälp till felsökning - Bank ›
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program › Kom igång Guide - Tjänster › Arbeta effektivare med leverantörsfakturor ›
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor › Leverantörsfakturor › Gemensamt ›
  • Nyheter i Fortnox
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering › Bokföring › Övrigt ›
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring › Fakturering › Lön › Övrigt ›
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox › Hjälp för att ta ut rätt information ›
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
  • Fortnox Företagsbrevlåda
Fler ›

Nya mallar för offert, order, följesedel, rot/rut restbelopp

Sedan tidigare är nya standardmallar för faktura lanserade och nu finns även nya utskriftsmallar tillgängliga för order, offert, följesedel och rot/rut restbelopp. Dessa fungerar i stort sätt likadant som fakturamallarna, men det finns vissa skillnader som man kan läsa mer om under FAQ:n.

 

Vad är en utskriftsmall?
En utskriftsmall används på samtliga dokument som skickas till kund och visar hur offert/order/fakturan faktiskt ser ut när den skickas till mottagaren. De tidigare utskriftsmallarna har nu automatiskt uppdaterats. De nya mallarna är smartare och klarar av vissa basfunktioner som de gamla mallarna dessvärre inte klarade. Nedan har vi listat flera nya smarta funktioner som mallen löser. 

Stora belopp
Standardmallen klarar av fakturor med totalbelopp större än 999 999 kr. Har du tidigare haft en specialanpassad mall för att hantera detta behöver du inte längre använda den.

Radbrytningar
Den nya standardmallen radbryter inte i onödan utan håller ihop informationen om en artikel.

Fält som ej används visas inte på mallen
Har du exempelvis ingen information om ditt PlusGironummer kommer inte detta att visas på utskrifterna.

Speciella momstyper och tillhörande texter
Speciella momstyper och tillhörande texter visas som standard på den nya mallen vilket innebär att du inte behöver någon unik mall för detta ändamål. Skapa din offert/order/faktura som vanligt och välj sedan någon utav standardmallarna när du skickar.

Kolumner som ej används visas inte
Har du exempelvis skapat en faktura utan några befintliga artiklar och således inga artikelnummer kommer inte kolumnen för artikelnummer visas på din faktura.

 

FAQ 

Vad behöver jag som använder gammal standardmall tänka på?
Du behöver inte tänka på någonting. Använder du normalt standardmallen kommer den bara att uppdateras till en ny variant.

Kommer mallar som jag skapat själv eller som Fortnox hjälpt mig att skapa försvinna?
Nej, alla egenskapade mallar kommer att finnas kvar. Det kan dock vara så att du inte behöver använda dina egenskapade mallar längre, eftersom den nya mallen löser dessa problem. Prova gärna de nya.

Kommer något annat justeras nu när jag fått den nya mallen?
Ja, vi kommer i samband med att vi ger dig den nya standardmallen att ta bort ett antal befintliga mallar som inte längre är nödvändiga. De mallar vi kommer ta bort avseende faktura och påminnelse är Standardmall OCR, Omvänd betalningsskyldighet, IBAN export, Bankgiro och Påminnelsemall i faktureringsvyn (kommer finnas kvar i påminnelsevyn).

Gällande nya utskriftsmallar för offert, följesedel, rot/rut restbelopp kommer de gamla standardmallarna att ersättas med de nya. När det gäller de tidigare två standardmallarna för order, dvs orderbekräftelse levererat antal och orderbekräftelse beställt antal, kommer dessa att ersättas av en ny standard mall som heter orderbekräftelse. Denna mall kommer att utgå från de beställda antalet, men kommer vid de tillfällen då alla varor inte kan levereras även visa levererat antal på ordermallen.

Kommer de mallar som ni tar bort försvinna för mig som har dessa som förvalda på en kund eller som standard under inställningar?
Har du dessa mallar förvalda på en kund, eller förvalda som standard under Inställningar - Fakturering - Utskriftsmallar, kommer de inte försvinna. Vi skulle dock rekommendera dig att byta dessa till den nya standardmallen eftersom att den fungerar bättre.

Finns det några begränsningar i de äldre mallarna som inte finns i de nya?
Det finns vissa begränsningar i de äldre mallarna men som fungerar i de nya.

Bl.a. så finns det i de nya mallarna stöd för att lägga in en QR kod för swish betalningar från privatpersoner, du kan justera storleken på logotypen, och även ladda upp flera olika logotyper och ha olika logotyper på olika mallar samt att du kan ha 255 st tecken i benämning raderna.

De äldre mallarna som finns klarar inte av de ovan nämnda sakerna, och kan heller inte visa uppgifter gällande husarbete och skattereduktion vilket syns i de nya mallarna.

Vilka mallar kommer jag fortfarande kunna välja bland?
Faktura
- Standardmall, rot/rut restbelopp, följesedel, egenskapad mallar.

Order
- Orderbekräftelse, följesedel, egenskapade mallar.

Offert
- Offert, egenskapade mallar.

Gäller detta även fakturor som skickas via Fortnox Finans?
Nej, detta gäller enbart standardmallen som används för att skicka fakturor via Fortnox. Det gäller alltså inte fakturor som skickas via Fortnox Finans.


fakturamall

Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Ge feedback på denna artikel
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • Lägg till etiketter på offerter, order och kundfakturor
  • Hantera utskriftsmallar

Definition by Author

0
0
Expand

Integritetsmeddelande Cookiepolicy Integritet och säkerhet Avtal & villkor

2022 Fortnox AB. Alla rättigheter är förbehållna Fortnox AB.