US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • Fortnox Lager
  • Leveranser & inventering
  • Inventering i Fortnox Lager
Användarstöd

Inventering i Fortnox Lager

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring › Bokföring Attest & Läs › Verifikationer › Moms › Kontoplan › Periodisering › SIE-filer › Projekt › Rapporter & behandlingshistorik › Leverantörsfakturor › Dagskassa › Leverantörsregister › Leverantörsfakturaattest › Övrigt › Inställningar › Bokföring från kontoutdrag ›
  • Fortnox Fakturering
    Hantering › Fortnox app › E-faktura › Husarbete › Inbetalning › Register › Import & Export › Utskriftsmallar › Rapporter › Inställningar › Övrigt › Fakturering mini ›
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor › Fakturaservice › Påminnelseservice › Betalservice › Kontoutdrag › Inställningar ›
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
  • Fortnox Offert & Order
    Offert › Order › Gemensamt › Inställningar ›
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter › Tjänster › Klienter › Inställningar › Meddelande › Bokslut & Skatt › Frågor och Svar Bokslut & Skatt › Privatpersoner - Klienter ›
  • Fortnox Tid
    Inställningar › Kopplingen Tid-Lön › Registrera tid › Fakturera tid › Övrigt › Fortnox App ›
  • Kvitto & Resa
    Kom igång › Inställningar Administratör › Administratör › Anställd › Kvitto & Resa Plus › Felsökning › Systemdokumentation › Övrigt ›
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter › Inköp › Leveranser & inventering › Strukturartiklar › Övrigt ›
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar › Avskrivning › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering › Filhantering › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden › Betalningsuppdrag › Filhantering › Inställningar ›
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter › Konsulter ›
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering › Inloggning ›
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration › Inloggning › FAQ ›
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden › Meddelanden › Behörigheter i Fortnox program › Brexit › GDPR › Administration › Tekniskt › Inloggning › Övrigt ›
  • Bankkopplingar
    Kom igång › Generellt › Utbetalningar › Kontoavstämning › Inbetalningar › Löneutbetalningar › Autogiro ›
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar › Manuella kopplingar ›
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring › Fortnox Fakturering › Fortnox Offert & Order › Fortnox Lön › Fortnox Bankkopplingar › Fortnox Faktura- & betaltjänster › Fortnox Digital byrå › Fortnox Klienthanterare › Fortnox Skolstöd › Fortnox Arkivplats › Fortnox Autogiro › Fortnox Anläggningsregister ›
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring › Hjälp till felsökning - Lön › Hjälp till felsökning - Fakturering › Hjälp till felsökning - Administration › Hjälp till felsökning - Bank ›
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program › Kom igång Guide - Tjänster › Arbeta effektivare med leverantörsfakturor ›
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor › Leverantörsfakturor › Gemensamt ›
  • Nyheter i Fortnox
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering › Bokföring › Övrigt ›
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring › Fakturering › Lön › Övrigt ›
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox › Hjälp för att ta ut rätt information ›
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
  • Fortnox Företagsbrevlåda
Fler ›

I Fortnox Lager finns möjligheten att utföra Inventeringar. För att komma till Inventering klickar du längst upp till vänster i programmet.


Första sidan för Inventering är en lista där du kommer att hitta alla tidigare inventeringar som har gjorts.

Genomförandet av en inventering kan delas in i steg:
1. Skapa ny inventering
2. Bestäm vad som ska ingå i inventeringen
3. Räkna lagret
4. För in resultatet

 

1. Skapa ny inventering

För att skapa en ny inventering klickar du på knappen Skapa ny uppe till höger.



När du skapar en ny Inventering så behöver du fylla i:


* Inventeringsbenämning - Ett namn eller beskrivning på din inventering. (Obligatoriskt)

* Inventeringsansvarig - Namnet på den eller de som är ansvariga för inventeringen. (Obligatoriskt)

* Inventeringsdatum - Det datum då Inventeringen ska utföras. OBS! Det är viktigt att skriva in rätt datum i detta fält. Det är valt datum här som eventuella avvikelser mellan inventering och lagersaldo kommer att titta på.

* Sortering - Här kan du välja vilken sortering du vill ha på din inventering och på ditt inventeringsunderlag. Det finns några olika alternativ att välja mellan som till exempel Lagerplats (S), Artikelnamn (S).

(S) och (F) i dessa olika sorteringsval står för Stigande och Fallande.

* Kostnadsställe - Om inventeringen ska påverka ett specifikt kostnadsställe kan du välja det här.

* Projekt - Ska inventeringen påverka ett specifikt projekt kan du välja det här.



2. Bestäm vad som ska ingå i inventeringen

När du har fyllt i den grundläggande informationen gäller det att välja vad som ska ingå i inventeringen. Det gör du genom att klicka på Lägg till/Ta bort artiklar nere till höger. I den nya rutan som öppnas väljer du de artiklar som ska ingå i den aktuella inventeringen. Du kan söka/filtrera fram olika urval baserat på Lagerställe. Du har även möjlighet att filtrera på artiklar som har in- eller utleveranser senare än ett visst datum, och därmed enbart få med artiklar som påverkats exempelvis senaste året.

Visa Lagerställe aktivt

Vill du enbart inventera artiklar som finns/funnits på lagret väljer du Nej på alternativet "Visa rader för standardlagerställe/plats utan inleveranser. Vill du inkludera rader för samtliga lagervaror behåller du denna inställning som Ja.

Lager inställning - Visa Lagerställen:


Lägga till artiklar, med Visa Lagerställe aktivt:



Inventeringsunderlag med Visa Lagerställe aktivt:



Visa Lagerställe inaktivt

Om du inte jobbar med Lagerställen och ej har den inställningen aktivt, visas färre fält när du väljer vilka artiklar du vill lägga till i din inventering, samt att inventeringsunderlaget har färre kolumner.

Lager inställning - Visa ej Lagerställen:

Lägga till artiklar, med Visa Lagerställe ej aktivt:



Inventeringsunderlag med Visa Lagerställe ej aktivt:


Det är endast artiklar som ligger som aktiva som går att söka fram i valet av artiklar att inkludera i en inventering.

Du lägger till inventeringsrader genom att markera till vänster i dialogen, och sedan klicka Lägg till att inventera. Vill du markera alla artiklar klickar du i kryssrutan i rubrikraden på tabellen.

När du lagt till allt som ska ingå vid inventeringstillfället stänger du rutan.


När du är nöjd med innehållet av inventeringen (du kan kontrollera genom att titta på Inventeringsunderlag som du kan förhandsgranska via verktyget med samma namn uppe till höger i vyn) är det bra att dubbelkolla inventeringsdatumet innan du väljer

Slutför planering. När planeringsdelen är slutförd kan du inte längre ändra på inventeringens innehåll eller datum. När du klickar Slutför planering så hamnar din inventering med statusen Påbörjad.


3. Räkna lagret

När du har påbörjat din inventering så kan du genom att klicka på Inventeringsunderlag, skriva ut ett underlag du sedan kan använda vid den aktuella inventeringen. På utskriften av inventeringsunderlaget kan du välja om du vill visa en kontrollräkningskolumn samt om du vill ha sidbrytning per lagerplats.


4. För in resultatet

När den fysiska inventeringen är genomförd, använder du ditt inventeringsunderlag för att föra in det antal av dina artiklar du har räknat ihop. Det antal du räknat fram i inventeringen fyller du i kolumnen Inv. Antal. Det är inte förrän du går vidare till nästa rad i inventering som du ser om det inventerade antalet ger en avvikelse mot vad som finns i lagret i programmet. De olika raderna på din inventering markeras med olika färger beroende på avvikelse eller ej.

* Gula rader är en artikel som inventerats med avvikelse.
* Gröna rader är artiklar som inventerats utan avvikelse.


Du kan när som helst Spara dina inmatningar i inventeringen utan att lagret påverkas.

När inmatningarna är klara och sparade kan du filtrera på Inventerad med avvikelse om det är några artiklar som kan vara aktuella att kontrollräkna innan inventeringen slutförs.


När du är redo att slutföra inventeringen och därmed påverka lagret kryssar du i rutan Klar för lagerjustering och lagerbokföring och klickar på Spara. Din inventering får då statusen Slutförd och lagerförändringarna kommer att bokföras automatiskt under natten.

Läs mer här: Inventering - Vanliga frågor‍

lagerinventering inventera

Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Ge feedback på denna artikel
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • Ändra på inleverans i Fortnox Lager
  • Manuella leveranser i Fortnox Lager
  • Dropship order i Fortnox Lager

Definition by Author

0
0
Expand

Integritetsmeddelande Cookiepolicy Integritet och säkerhet Avtal & villkor

2022 Fortnox AB. Alla rättigheter är förbehållna Fortnox AB.