US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • Fortnox Lager
  • Övrigt
  • Vanliga frågor - Fortnox Lager
Användarstöd

Vanliga frågor - Fortnox Lager

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring › Bokföring Attest & Läs › Verifikationer › Moms › Kontoplan › Periodisering › SIE-filer › Projekt › Rapporter & behandlingshistorik › Leverantörsfakturor › Dagskassa › Leverantörsregister › Leverantörsfakturaattest › Övrigt › Inställningar › Bokföring från kontoutdrag ›
  • Fortnox Fakturering
    Hantering › Fortnox app › E-faktura › Husarbete › Inbetalning › Register › Import & Export › Utskriftsmallar › Rapporter › Inställningar › Övrigt › Fakturering mini ›
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor › Fakturaservice › Påminnelseservice › Betalservice › Kontoutdrag › Inställningar ›
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
  • Fortnox Offert & Order
    Offert › Order › Gemensamt › Inställningar ›
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter › Tjänster › Klienter › Inställningar › Meddelande › Bokslut & Skatt › Frågor och Svar Bokslut & Skatt › Privatpersoner - Klienter ›
  • Fortnox Tid
    Inställningar › Kopplingen Tid-Lön › Registrera tid › Fakturera tid › Övrigt › Fortnox App ›
  • Kvitto & Resa
    Kom igång › Inställningar Administratör › Administratör › Anställd › Kvitto & Resa Plus › Felsökning › Systemdokumentation › Övrigt ›
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter › Inköp › Leveranser & inventering › Strukturartiklar › Övrigt ›
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar › Avskrivning › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering › Filhantering › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden › Betalningsuppdrag › Filhantering › Inställningar ›
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter › Konsulter ›
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering › Inloggning ›
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration › Inloggning › FAQ ›
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden › Meddelanden › Behörigheter i Fortnox program › Brexit › GDPR › Administration › Tekniskt › Inloggning › Övrigt ›
  • Bankkopplingar
    Kom igång › Generellt › Utbetalningar › Kontoavstämning › Inbetalningar › Löneutbetalningar › Autogiro ›
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar › Manuella kopplingar ›
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring › Fortnox Fakturering › Fortnox Offert & Order › Fortnox Lön › Fortnox Bankkopplingar › Fortnox Faktura- & betaltjänster › Fortnox Digital byrå › Fortnox Klienthanterare › Fortnox Skolstöd › Fortnox Arkivplats › Fortnox Autogiro › Fortnox Anläggningsregister ›
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring › Hjälp till felsökning - Lön › Hjälp till felsökning - Fakturering › Hjälp till felsökning - Administration › Hjälp till felsökning - Bank ›
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program › Kom igång Guide - Tjänster › Arbeta effektivare med leverantörsfakturor ›
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor › Leverantörsfakturor › Gemensamt ›
  • Nyheter i Fortnox
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering › Bokföring › Övrigt ›
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring › Fakturering › Lön › Övrigt ›
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox › Hjälp för att ta ut rätt information ›
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
  • Fortnox Företagsbrevlåda
Fler ›

Lager

Går det att ångra ett dokument som är markerat med Lagerhantering klar?
Nej det går inte att ångra när man har markerat ett dokument med Lagerhantering klar och sparat. Antingen kan du makulera transaktionen som du klarmarkerat (om fakturan inte är bokförd), alternativt återställa lagersaldot med en motsvarande ut/inleverans eller kreditfaktura.

 

Varför visar Lagervärdesrapporten ett felaktigt värde på min artikel när jag har rätt antal i Lager?
Detta kan bero på att man har levererat in med ett felaktigt eller utan ett värde/kostnad. För att se vilken eller vilka inleveranser som påverkar denna artikeln kan du ta ut en Lagervärdesrapport med filtreringen Per inleverans. Då ser du vilka specifika inleveranser som påverkar aktuellt värde på artikeln och kan via verktyget Ändra på inleverans‍ sedan justera värdet på artikeln.

Vad menas med Ospecificerad Lagerplats?

Jobbar du med Lagerplatser i Fortnox och levererat in en artikel utan att välja Lagerplats hamnar artikeln på Ospecificerad Lagerplats.



För att korrigera detta är det enklast att göra via en inventering, sök på artikeln samt på lagerstället som artikeln ligger inlevererade på Ospecificerad. Markera och lägg till samt slutför planering när artiklarna som ska justeras lagts till.

Sedan inventerar vi ett antal på 0 stycken på artikelraden utan lagerplats och korrekt antal på artikelraden med aktuell lagerplats, markera Klar för lagerjustering och spara.

Varför stämmer inte min Lagervärdesrapport med bokföringen?

Läs här: Lagervärde diffar mot bokfört värde‍ 


Lager Plus

Går det att justera utseendet i inköpsmallen?
Nej det går inte att korrigera i mallen för inköp, denna är standardiserad.

 

Vad betyder “Markera som fullt mottaget” i inköpsordern?
Om en Inköpsorder har dellevererats och inga fler leveranser väntas, alternativt att inköpsordern inte ska matchas mot något Inkommande gods, kan man markera inköpet som fullt mottaget. Detta innebär att det beställda antalet som visats under rubriken Väntas i lagerlistan nollställs, inköpsorder får status Fullt mottagen i inköpslistan (grön) samt går den inte längre att matcha mot ett inkommande gods.

Klickar du på Markera som fullt mottagen får du följande information:

Vad betyder Markera som slutförd i ett inkommande gods?
Om det är så att endast en viss del av det Inkommande godset har matchats mot en leverantörsfaktura, alternativt att det inte ska matchas alls, kan du klicka på Markera som slutförd. Detta innebär att den preliminära bokföringen som tidigare gjorts i samband med markering av Inleverans klar nu definitiv bokförs. Det inkommande godset får nu status Slutförd (grön) och man kan inte längre matcha den mot någon leverantörsfaktura. 

Klickar du på Markera som slutförd får du följande information:

Läs mer här:

Bokföring med Fortnox Lager - Inkommande gods och matchning mot leverantörsfaktura‍ ‍

 

Vad händer om jag mottagit ett mindre antal artiklar än det som beställts i Inköpsordern?

Skulle ett mindre antal artiklar levereras in än det som beställts i Inköpsordern kan man vid matchningen av Inkommande gods fylla i vad som faktiskt mottagits och därefter klarmarkera inleveransen. (Programmet kommer indikera om att antalet mottagna är lägre än väntat detta är endast en notifikation för att uppmärksamma skillnaden)

Inköpsordern kommer att finnas kvar i Inköpslistan som Aktuell, skulle inleveransen inkomma vid ett senare tillfälle finns möjligheten att matcha inköpsordern mot ytterligare inkommande gods. Om resterande artiklar inte kommer att levereras in markerar man inköpsordern som Fullt mottagen.

Vad händer om jag mottagit fler antal artiklar än det som beställts i Inköpsordern?
Om ni mottagit fler artiklar än som beställts registrerar man det överstigande antalet på en egen artikelrad i det inkommande godset för att göra en inleverans på resterande artiklar.

 

Hur matchar jag ett mindre antal på leverantörsfakturan än vad jag har mottagit i mitt inkommande gods?
För att matcha ett mindre antal i en leverantörsfaktura än vad som har mottagit i ett inkommande gods behöver du gå in under Artikelregistrering i leverantörsfakturan och sedan Matcha mot inkommande gods. Här markerar man det inkommande godset och varorna som ska läggas till sedan Lägg till/matcha. När artiklarna är matchade kan du sedan justera fältet Fakturerat antal därefter matcha om det inkommande godset genom att klicka på Matcha mot inkommande gods på nytt, sedan Lägg till/matcha. Då kommer det matchade antalet och det fakturerade antalet vara samma.


Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Ge feedback på denna artikel
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • Bokföring med Fortnox Lager - Inkommande gods och matchning mot leverantörsfaktura
  • Inventering - Vanliga frågor
  • Lagerlista och lagerstatus
  • Aktivering av Fortnox Lager

Definition by Author

0
0
Expand

Integritetsmeddelande Cookiepolicy Integritet och säkerhet Avtal & villkor

2022 Fortnox AB. Alla rättigheter är förbehållna Fortnox AB.