US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • Fortnox Lön
  • Kalendarium
  • Registrera i kalendariet
Användarstöd

Registrera i kalendariet

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring › Bokföring Attest & Läs › Verifikationer › Moms › Kontoplan › Periodisering › SIE-filer › Projekt › Rapporter & behandlingshistorik › Leverantörsfakturor › Dagskassa › Leverantörsregister › Leverantörsfakturaattest › Övrigt › Inställningar › Bokföring från kontoutdrag ›
  • Fortnox Fakturering
    Hantering › Fortnox app › E-faktura › Husarbete › Inbetalning › Register › Import & Export › Utskriftsmallar › Rapporter › Inställningar › Övrigt › Fakturering mini ›
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor › Fakturaservice › Påminnelseservice › Betalservice › Kontoutdrag › Inställningar ›
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
  • Fortnox Offert & Order
    Offert › Order › Gemensamt › Inställningar ›
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter › Tjänster › Klienter › Inställningar › Meddelande › Bokslut & Skatt › Frågor och Svar Bokslut & Skatt › Privatpersoner - Klienter ›
  • Fortnox Tid
    Inställningar › Kopplingen Tid-Lön › Registrera tid › Fakturera tid › Övrigt › Fortnox App ›
  • Kvitto & Resa
    Kom igång › Inställningar Administratör › Administratör › Anställd › Kvitto & Resa Plus › Felsökning › Systemdokumentation › Övrigt ›
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter › Inköp › Leveranser & inventering › Strukturartiklar › Övrigt ›
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar › Avskrivning › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering › Filhantering › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden › Betalningsuppdrag › Filhantering › Inställningar ›
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter › Konsulter ›
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering › Inloggning ›
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration › Inloggning › FAQ ›
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden › Meddelanden › Behörigheter i Fortnox program › Brexit › GDPR › Administration › Tekniskt › Inloggning › Övrigt ›
  • Bankkopplingar
    Kom igång › Generellt › Utbetalningar › Kontoavstämning › Inbetalningar › Löneutbetalningar › Autogiro ›
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar › Manuella kopplingar ›
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring › Fortnox Fakturering › Fortnox Offert & Order › Fortnox Lön › Fortnox Bankkopplingar › Fortnox Faktura- & betaltjänster › Fortnox Digital byrå › Fortnox Klienthanterare › Fortnox Skolstöd › Fortnox Arkivplats › Fortnox Autogiro › Fortnox Anläggningsregister ›
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring › Hjälp till felsökning - Lön › Hjälp till felsökning - Fakturering › Hjälp till felsökning - Administration › Hjälp till felsökning - Bank ›
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program › Kom igång Guide - Tjänster › Arbeta effektivare med leverantörsfakturor ›
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor › Leverantörsfakturor › Gemensamt ›
  • Nyheter i Fortnox
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering › Bokföring › Övrigt ›
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring › Fakturering › Lön › Övrigt ›
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox › Hjälp för att ta ut rätt information ›
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
  • Fortnox Företagsbrevlåda
Fler ›

Kalendariet är hjärtat i Fortnox Lön. Här registrerar du alla avvikelser som skett under perioden. Du ser tydligt frånvaroorsak, period och fördelning i antal timmar. Du kan även registrera övriga ersättningar som t.ex. utlägg, bonus och extraskatt.

När du klickat på Lön i huvudmenyn kommer du direkt till fliken Kalendarium där du ser en lista på alla anställda.


Klicka på en av de anställda för att registrera månadens avvikelser.

Du kan söka fram aktuell löneperiod genom sökfältet till vänster över kalendern. Du kan också ange ett visst datumintervall. När du valt datum klickar du på den dag du ska göra en registrering på och anger sedan om det är en frånvaroregistrering, närvaroregistrering eller om du ska registrera någonting annat, t.ex. ett utlägg eller en bonus. En tumregel är att de registreringar som görs genom frånvaro- och närvaroknappen rör timmar och de registreringar som görs genom knappen Övrigt rör kronor. 



Registrera närvaro

Observera att du enbart behöver registrera närvaro på de anställda som har ett så kallat "0-schema", 0-schemat är tänkt att användas för extraanställda med oregelbunden arbetstid. De dagar som den anställde arbetat registrerar du då närvaro för.

När du markerat en dag och klickat på knappen Närvaro kan du markera bockrutan för Skapa fler. Då kommer rutan för närvaroregistrering att ligga kvar så att du kan ändra datum och registrera närvaro på flera olika dagar direkt efter varandra. Du slipper på så sätt klicka på nästa dag i kalendariet om du ska göra fler närvaroregistreringar samtidigt.

Om den anställde är timavlönad väljer du Timlön under knappen Närvaro och anger aktuellt antal timmar. Har den anställde månadslön väljer du Arbetstid under knappen Närvaro. 

Närvaroregistrering exempel: Övertid och mertid
Enligt arbetstidslagen är övertid den tid som överstiger den ordinarie veckoarbetstiden. Gränsen för övertid enligt arbetstidslagen är max 50 timmar per kalendermånad eller 48 timmar per fyraveckorsperiod, sammanlagt 200 timmar per kalenderår. 

För deltidsanställda utgår övertid först då den anställde arbetat över den ordinarie arbetstiden per dag. Den tid som en deltidsanställd arbetar utöver sin ordinarie arbetstid upp till ordinarie arbetstid per dag kallas för mertid. Övertiden får inte överstiga 200 timmar per kalenderår.

Hur övertiden eller mertiden ska ersättas regleras genom kollektivavtal. I flera avtal förekommer begreppen enkel och kvalificerad övertid. Ofta är det enkel övertid fram till kl. 20.00 på vardagar och kvalificerad övertid mellan kl. 20.00 och 06.00 på vardagar.

Övertid ersätts som regel i första hand som kontant ersättning. Övertid kan även ersättas med ledighet, s.k. kompensationsledighet eller kompledighet. Även mertid kan ersättas med kompledighet.

För att registrera övertid eller mertid klickar du på knappen Närvaro. Välj orsak, datum samt antal timmar. Avsluta med att klicka på Ok.  

 

Registrera frånvaro

Om du ska registrera frånvaro på en anställd med 0-schema får du först registrera schematid för den aktuella dagen. För att registrera schematid markerar du dagen i kalendariet, klicka sedan på Schematid som du hittar under kalendern. Här fyller du i antalet schematimmar. Därefter registrerar du frånvaron genom att klicka på knappen Frånvaro. Om du inte registrerar schematiden först blir inte löneartsberäkningarna rätt. 

Om en anställd med schematimmar är sjuk markerar du aktuell dag, klickar på knappen Frånvaro och väljer frånvaroorsak Sjukfrånvaro. Programmet tar då hänsyn till karensdag, sjuklön dag 2-14 samt när ersättningsskyldigheten upphör för företaget.

Om en anställd har semester ska semesterdagen markeras i kalendariet. Klicka på Frånvaro och välj frånvaroorsak Semester. Ange vilken period den anställda hade semester. Programmet beräknar semestern enligt inställningarna och håller koll på vilken ordning dagarna ska tas ut enligt semesterlagen.
Här hittar du mer information om semesterreglerna‍.

När du markerat en dag och klickat på knappen Frånvaro kan du markera bockrutan för "Skapa fler". Då kommer rutan för frånvaroregistrering att ligga kvar så att du kan ändra datum och registrera frånvaro på flera olika dagar direkt efter varandra. Du slipper på så sätt klicka på nästa dag i kalendariet om du ska göra fler frånvaroregistreringar samtidigt. 

Frånvaroregistrering exempel: Tillfällig föräldrapenning
Tillfällig föräldrapenning kan du få om du avstår från arbete för att vårda barnet på grund av barnets eller ordinarie vårdares sjukdom. Denna ersättning ges i högst 120 dagar per barn och år till dess barnet fyllt 12 år. Förälder kan överlåta den tillfälliga föräldrapenningen till en annan person som avstår från arbete för att vårda barnet. Om barnet är sjukt eller om ordinarie vårdnadshavare är sjuk mer än en vecka krävs läkarintyg. Ledigheten kan tas ut som hel, halv, fjärdedels eller åttondels dag.

Vid registrering anges frånvaroorsak Vård av barn, datumintervall, omfattning i procent alternativt antal timmar.


Registrera övriga tillägg och avdrag

Ersättningar och avdrag som ej är schemarelaterade lägger du in via knappen Övrigt. Dessa tillfälliga ersättningar och avdrag kan t.ex. vara milersättning, bonus, utlägg och diverse nettoavdrag. Ersättningar och avdrag som är återkommande varje löneperiod lägger du som en standardlön i personalregistret.


Ska du registrera ett utlägg och vill att det ska bokföras på ett särskilt konto behöver du först lägga till utlägget och dess kontering i inställningarna‍.

Registrera övrigt exempel: Nettolöneavdrag
Det finns tillfällen där du ska dra av ett belopp från personens nettolön. I programmet finns det lönearter för redan definierade nettoavdrag. Hittar du inte lönearten kan du använda dig av lönearten nettoavdrag. Det kan vara personalköp via arbetsgivaren, pensions- och olycksfallsförsäkring, eller andra tillfällen då arbetsgivaren betalat något som sedan ska dras på den anställdas lön.

Vid registrering av nettoavdrag trycker du på knappen Övrigt och anger löneart för nettoavdrag, eventuellt benämning, datum och summa. Klicka sedan på OK. I kalendariet kommer registreringen markeras med grön färg. Precis under kalendariet ser du registreringen och vilket belopp som kommer att dras av ifrån lönen efter skatt.

 

Generellt för alla typer av registreringar

Oavsett vilken typ av registrering du gör i kalendariet så får registreringen en färgmarkering. I högra hörnet ser du vad de olika färgmarkeringarna innebär. Markerar du en dag där det finns en registrering ser du alltid mer information om registreringen precis under kalendern. Vill du ändra eller ta bort en registrering gör du det genom pennsymbolen eller papperskorgen längst ut till höger på raden.


Rensa kalendarium

Har du gjort felaktiga registreringar på en anställd kan du använda dig av verktyget Rensa kalendarium som du hittar uppe till höger i vyn. Du behöver alltså inte radera varje felregistrering för sig utan kan välja vilket datumintervall du vill rensa. 


Schemabyte

För att tillfälligt ändra schema på en person använder du dig av verktyget Schemabyte som du hittar uppe till höger i kalendariet. Ett nytt fönster visas med en lista över de scheman du skapat. Välj vilket schema du vill byta till och för vilken period. Därefter klickar du på Registrera. Ska den anställde byta schema mer än under en avgränsad period gör du istället schemabytet i personalregistret.

OBS! Schemabyten och schemaändringar som görs i kalendariet påverkar sysselsättningsgraden som används vid beräkning av semesterskulden på den anställde. Sysselsättningsgraden är också underlag vid semesterårsavslutet.

Läs mer här: Personalregister - Anställning 


Kommentar

Du kan lägga till en kommentar på dagar i kalendariet genom verktyget Kommentar. Detta kan vara bra för att förtydliga en registrering. För att lägga en kommentar på en dag har du dagen markerad i kalendariet och klickar sedan på verktyget Kommentar som du finner längst ner till vänster, under kalendariet.När du klickat på den får du upp en ny ruta där du kan fylla i din kommentar. Du kan lägga in en kommentar som är max 250 tecken långt.




När du fyllt i din kommentar klickar du på Spara.
Kommentaren kommer att vara synlig i kalendariet och dagen kommer att vara markerad med en pratbubbla som indikerar att den har en kommentar.

Om dagen är markerad kommer du alltid att se kommentaren under själva kalendariet. Om dagen däremot inte är markerad kan du föra muspekaren över pratbubbla ikonen och får då upp vad det är för kommentar på den aktuella dagen.


Förhandsgranska lönebesked

Vill du förhandsgranska lönebeskedet innan du skapar själva lönekörningen kan du göra det genom verktyget Förhandsgranska lönebesked som du hittar till höger över kalendariet. En mindre ruta öppnas, med information om de lönearter som registrerats på den anställde för den aktuella perioden. Härifrån har du även möjlighet att skriva ut ett preliminärt lönebesked.

sjuk sjukpenning mertidsersättning

Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Ge feedback på denna artikel
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • Kalendarium - Visa lönebesked
  • Kalendarium - Visa saldo
  • Föräldraledighet
  • Guide för att underlätta registrering

Definition by Author

0
0
Expand

Integritetsmeddelande Cookiepolicy Integritet och säkerhet Avtal & villkor

2022 Fortnox AB. Alla rättigheter är förbehållna Fortnox AB.