US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • Fortnox Lager
  • Inställningar & Rapporter
  • Inställningar i Fortnox Lager
Användarstöd

Inställningar i Fortnox Lager

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring › Bokföring Attest & Läs › Verifikationer › Moms › Kontoplan › Periodisering › SIE-filer › Projekt › Rapporter & behandlingshistorik › Leverantörsfakturor › Dagskassa › Leverantörsregister › Leverantörsfakturaattest › Övrigt › Inställningar › Bokföring från kontoutdrag ›
  • Fortnox Fakturering
    Hantering › Fortnox app › E-faktura › Husarbete › Inbetalning › Register › Import & Export › Utskriftsmallar › Rapporter › Inställningar › Övrigt › Fakturering mini ›
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor › Fakturaservice › Påminnelseservice › Betalservice › Kontoutdrag › Inställningar ›
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
  • Fortnox Offert & Order
    Offert › Order › Gemensamt › Inställningar ›
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter › Tjänster › Klienter › Inställningar › Meddelande › Bokslut & Skatt › Frågor och Svar Bokslut & Skatt › Privatpersoner - Klienter ›
  • Fortnox Tid
    Inställningar › Kopplingen Tid-Lön › Registrera tid › Fakturera tid › Övrigt › Fortnox App ›
  • Kvitto & Resa
    Kom igång › Inställningar Administratör › Administratör › Anställd › Kvitto & Resa Plus › Felsökning › Systemdokumentation › Övrigt ›
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter › Inköp › Leveranser & inventering › Strukturartiklar › Övrigt ›
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar › Avskrivning › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering › Filhantering › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden › Betalningsuppdrag › Filhantering › Inställningar ›
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter › Konsulter ›
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering › Inloggning ›
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration › Inloggning › FAQ ›
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden › Meddelanden › Behörigheter i Fortnox program › Brexit › GDPR › Administration › Tekniskt › Inloggning › Övrigt ›
  • Bankkopplingar
    Kom igång › Generellt › Utbetalningar › Kontoavstämning › Inbetalningar › Löneutbetalningar › Autogiro ›
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar › Manuella kopplingar ›
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring › Fortnox Fakturering › Fortnox Offert & Order › Fortnox Lön › Fortnox Bankkopplingar › Fortnox Faktura- & betaltjänster › Fortnox Digital byrå › Fortnox Klienthanterare › Fortnox Skolstöd › Fortnox Arkivplats › Fortnox Autogiro › Fortnox Anläggningsregister ›
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring › Hjälp till felsökning - Lön › Hjälp till felsökning - Fakturering › Hjälp till felsökning - Administration › Hjälp till felsökning - Bank ›
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program › Kom igång Guide - Tjänster › Arbeta effektivare med leverantörsfakturor ›
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor › Leverantörsfakturor › Gemensamt ›
  • Nyheter i Fortnox
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering › Bokföring › Övrigt ›
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring › Fakturering › Lön › Övrigt ›
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox › Hjälp för att ta ut rätt information ›
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
  • Fortnox Företagsbrevlåda
Fler ›

Inställningarna i Fortnox Lager finner du längst upp till höger i programmet. Klicka på kugghjulet och välj Lager.

Inställningarna i Fortnox Lager är indelade i Lagerställen och Lagerbokföring, Inkommande gods (Fortnox Lager Plus), Inköp (Fortnox Lager Plus) samt Generella inställningar.

Lagerställen

I Fortnox Lager kan du använda dig och hantera olika lagerställen, detta är aktuellt om du har fler än ett fysiskt lager. De inställningarna som berör Lagerställen finner du här.
Väljer du att visa lagerställen, kommer de att synas som en egen kolumn på manuella leveranser, order, faktura och i artikelregistreringen på en leverantörsfaktura. Väljer du att visa Lagerställen kommer du även åt att ställa in om du vill att det ska vara obligatoriskt vid In- och Utleverans. Väljer du däremot att inte visa Lagerställe så gråas även övriga inställningar för Lagerställe ut.
Det är även här du ställer vilket av dina Lagerställen som ska vara ditt standardlager.


Från första början ligger det ett förvalt lagerställe inlagt, benämnt Standardlager. Du kan om du vill byta benämning på detta lagerställe till något som passar din verksamhet. För att lägga till ytterligare lagerställen klickar du på Register längst upp till höger och väljer Lagerställen. För att skapa ett nytt Lagerställe klickar du på knappen Skapa nytt i det övre högra hörnet.

 

När du väljer att skapa ett nytt Lagerställe får du välja en Kod och en Benämning på det nya Lagerstället. Avsluta med att klicka på Spara.
Om du vill så kan du på varje lagerställe specificera olika lagerplatser, till exempel en viss hylla. Lagerplatser kan användas vid inleverans, och man kan därmed se var en vara ska finnas, vilket kan underlätta vid exempelvis inventering.

Lagerbokföring

Här hittar du de inställningar som berör lagerbokföringen. Det är här du ställer in vilka konton du vill ska vara standardkonton i din bokföring för Lagerkonto och Lagerförändring. Det är dessa konton som kommer att användas då du bland annat genomför In- och Utleveranser. Observera att du på enskilda artiklar kan ange avvikande konton om så önskas.
Klarmarkerade In- och Utleveranser bokförs per automatik en gång per dygn i Fortnox Lager. Behöver du bokföra det tidigare än så, kan du via inställningarna tvinga fram att lagerförändringarna bokförs genast genom att klicka på knappen Bokför nu.

Inkommande gods

Under inställningen för Inkommande gods, tillgängligt om du har licens för Fortnox Lager Plus, så har du möjlighet att styra om du vill använda funktionen Inkommande gods för att göra inleveranser eller inte. Om du väljer inställningen Ja kommer inleverans att göras via funktionen Inkommande gods, och inte längre via artikelregistrering på leverantörsfaktura. Artikelregistrering på Leverantörsfaktura används då istället för att matcha en redan genomförd inleverans mot en leverantörsfaktura för att definitivbokföra inleveransen och vid behov korrigera kostnaden.

Inköp

Här finner du inställningarna som berör Inköpsorder, tillgängligt om du har licens för Fortnox Lager Plus. Här ställer du in den nummerserie som dina Inköpsorder ska följa.

Obs! Tänk på att det inte går att ändra nummerserien till ett lägre nummer efter att du skapat ett dokument med den nya serien.

Du kan även ställa in standardvärden för inköpsorder via e-post. Detta underlättar och fyller i den informationen per automatik när en inköpsorder skapas i programmet och valet e-post väljs.
Observera att om det saknas inställning för Svarsadress så kommer aktuell användares adress att föreslås istället på respektive inköpsorder.

Inköpsförslag

Inställningen för inköpsförslag styr huruvida de inköpsförslag som skapas ska baseras på det antal som du har i lager, eller det antal som du har disponibelt och kan säljas.

Inköpsförslaget försöker alltid fylla maxlagret på artikeln i fråga och här styrs det huruvida systemet ska räkna bort eller räkna med de artiklar som ligger reserverade på redan existerande ordrar.

Hur inköpsförslaget fungerar kan du läsa mer om här: Inköpsförslag‍ 

Generella inställningar

De generella inställningarna du kan göra som berör Fortnox Lager är möjligheten att styra om du vill tillåta att negativa lagersaldon skapas från manuella utleveranser, samt om du vill använda Batch:er för inleveranser.

Förutom dessa inställningar hittar du även inställningar som är kopplade och hör ihop med Fortnox Lager under inställningarna för Offert/Order och Fakturering:

 

Offert/Order

"Bokad"-status på en kundorder används om man inte vill att orderna ska påverka lagret, dvs varken göra reservation eller utleverans. Statusen kan användas om man exempelvis har försäsong-ordrar eller enskilda stora ordrar som ska levereras senare, och som man inte vill ska påverka befintliga disponibla saldon.

 

Fakturering



Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Ge feedback på denna artikel
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • Rapporter i Fortnox Lager
  • Användning av fältet Batch i Fortnox Lager
  • Intrastatunderlag

Definition by Author

0
0
Expand

Integritetsmeddelande Cookiepolicy Integritet och säkerhet Avtal & villkor

2022 Fortnox AB. Alla rättigheter är förbehållna Fortnox AB.