Användarstöd
Konton i Avstämning
- Fortnox Bokföring
- Fortnox Fakturering
- Faktura- & betaltjänster
-
Fortnox Lön
Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
- Fortnox Offert & Order
- Fortnox Digital byrå
- Fortnox Tid
- Kvitto & Resa
- Fortnox Lager
- Fortnox Anläggningsregister
- Fortnox Arkivplats
- Fortnox Autogiro
- Fortnox Bolagshanterare
- Fortnox Klienthanterare
- Fortnox Skolstöd
- Mitt abonnemang och avtal
- Fortnox Administration
- Bankkopplingar
- Kopplingar och blanketter
- FAQ - Vanligaste frågorna
- Felsökningsguider
- Kom igång-guider
- Kontantmetoden i Fortnox
- Nyheter i Fortnox
- Fortnox Ordlista
- Fortnox Tips & Trix
- Fortnox Resa
- Webbläsare
- Byt till Fortnox
- Fortnox Kvitto & Utlägg
- Fortnox Lagerbolag
- Fortnox Enskild firma
- Fortnox Bokslut & Skatt
- Fortnox Företagsbrevlåda
Här hjälper vi dig som konsult att komma igång med de olika flikarna för respektive konto i Avstämning i Fortnox Bokslut & Skatt. För att kunna arbeta i Bokslut & Skatt med era kunder så behöver varje konsult en programlicens för Digital byrå.
Steg för steg går vi igenom de viktigaste delarna och hur ni använder dem.
Skattekonto
Klickar du dig in på ett konto relevant för skatter, exempelvis konto 1630, i Avstämning så har detta kontot en flik för Skattekonto. Om du i den här vyn klickar på Hämta från Skatteverket så får du möjlighet att logga in på Skatteverket och hämta transaktioner direkt från skattekontot. Förutsättningen för att du ska kunna hämta transaktioner direkt från Skatteverket är att du är ombud för företaget och därmed har tillgång till företagets skattekonto.
När du klickat på Hämta från Skatteverket öppnas en ny flik i din webbläsare med Skatteverkets inloggningssida. Du behöver därefter logga in hos Skatteverket och godkänna att Skatteverket lämnar ut information från skattekontot.
Till sist får du ett meddelande om att inläsningen av transaktionerna har gått bra. Den fliken går bra att stänga ned för att jobba vidare.
När du nu klickar dig in på kontot du valt att Hämta från Skatteverket kommer alla transaktioner för skattekontot att finnas under fliken Skattekonto. De här transaktionerna kan du nu överföra från fliken Skattekonto till fliken Specifikation. Du får även möjlighet att skapa ett underlag från transaktionerna genom att klicka på Skapa transaktioner som underlag uppe i det högra hörnet. Underlaget skapas då och hamnar automatiskt i fliken Underlag.
Transaktionsanalys
För alla konton i Avstämning så finns fliken Transaktionsanalys. Transaktionsanalys är ett verktyg du kan använda dig av för att få en överblick av vad som faktiskt har bokförts på det kontot en specifik månad eller period. Genom att klicka på verifikationen för transaktionen kan du direkt se hur verifikationen är konterad. Du kan även föra över transaktionen som Specifikation till verifikationens månad genom att klicka på pilen längst ut till vänster på transaktionsraden.
Till vänster om transaktionerna kan du även välja att sortera och visa fler månader än den specifika månaden. Notera att om du överför en transaktion till specifikationer hamnar transaktionen som en specifikation i den månad då transaktionen är bokförd.
Specifikation
Fliken Specifikation används för att specificera det Faktiska saldot på den perioden och kontot som du arbetar med. Du kan antingen föra över transaktioner från Transaktionsanalysen till fliken Specifikation alternativt så kan du skapa manuella specifikationer. För att skapa en manuell specifikation klickar du på cellen för ett konto och i den expanderande cellen klickar du på fliken Specifikation i cellens vänstra hörn. I inmatningsfälten kan du skriva specifikationer som är kopplade till kontot och perioden du valt. Genom att klicka på Lägg till rad kan du lägga till fler specifikationer och inmatningsfält.
Om en specifikation har skrivits på ett konto så ser du en ikon för detta i avstämningsvyn på den specifika månaden och kontot.
Du kan föra över specifikationer till bokslutsmånaden i Avstämningsvyn om det är så att du anser att en summa eller transaktionen är väsentlig för bokslutet. Du kan även föra över specifikationen till nästkommande månad.
Specifikationer som specificeras i avstämningsvyn blir synliga både i bokslutet under fliken Bokslutsspecifikationer och vid utskrift av en period i avstämningsvyn.
Underlag
För att ladda upp ett eller flera underlag till ett konto och period klickar du på cellen för kontot. I den expanderade cellen kan du ladda upp underlag genom att klicka på knappen Ladda upp underlag, dra och släppa filen eller klistra in ett kopierat underlag.
I fliken för underlag finner du även en kolumn för Intern kommentar. Denna funktionen fungerar som en chatt och där ni internt kan följa vad som tidigare diskuterats. Genom att klicka på knappen och aktivera Ta med på utskrift kommer de interna kommentarerna med vid utskrift. Det finns även en kolumn för Extern kommentar och dessa kommentarer kommer med vid utskrift per automatik. Längst ned i den expanderade cellen finns även en kolumn för Rutin. I den kolumnen kan du lägga in dina egna rutiner för specifika konton och rutinen följer med på samtliga månader framåt.
Kundfakturor & Leverantörsfakturor
På konto 1510 och 2440 i avstämningen finner du fliken Kundfakturor respektive Leverantörsfakturor. Från dessa flikar finns möjlighet att ladda ned respektive fakturaunderlag genom att klicka på dokument-ikonen längst ut till höger på fakturaraden. Det finns även möjlighet att från dessa flikar att klicka på Skapa kundreskontra/leverantörsreskontra som underlag. Väljer du att klicka där så hamnar reskontran automatiskt som ett underlag under fliken Underlag.
Utskrift av Bokslutsdokumentation
För att skriva ut de avstämda kontona, interna och externa kommentarer, specifikationer och underlagen för en period så klickar du på skrivaren längst upp i det högra hörnet på den specifika månaden. Vill du skriva ut hela bokslutsperioden kan du klicka på skrivaren i den sista månaden för räkenskapsåret.
Det finns även möjlighet att skriva ut bokslutsbilagan via programdelen Bokslut i fliken Bokslutsdokumentation. Du väljer då vilken period du vill skriva ut genom att klicka på månaderna högst upp. Därefter klickar du på skrivaren längst upp i det högra hörnet.
Kassainventeringsintyg
För konton inom intervallet 1900 - 1919 finns fliken Kassainventeringsintyg. Detta intyg har du möjlighet att redigera precis som du vill genom att klicka på pennan uppe i det högra hörnet. Du kan här även välja att lägga till den eller de personer som har utfört inventeringen via knappen Lägg till rad längst ned till vänster.
Varulagerintyg
För konton inom intervallet 1400 - 1499 finns fliken Varulagerintyg. Detta intyg har du möjlighet att redigera precis som du vill genom att klicka på pennan uppe i det högra hörnet. Du kan här även välja att lägga till den eller de personer som har utfört inventeringen via knappen Lägg till rad längst ned till vänster.