Användarstöd
Vanliga frågor - E-faktura
- Fortnox Bokföring
- Fortnox Fakturering
- Faktura- & betaltjänster
-
Fortnox Lön
Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
- Fortnox Offert & Order
- Fortnox Digital byrå
- Fortnox Tid
- Kvitto & Resa
- Fortnox Lager
- Fortnox Anläggningsregister
- Fortnox Arkivplats
- Fortnox Autogiro
- Fortnox Bolagshanterare
- Fortnox Klienthanterare
- Fortnox Skolstöd
- Mitt abonnemang och avtal
- Fortnox Administration
- Bankkopplingar
- Kopplingar och blanketter
- FAQ - Vanligaste frågorna
- Felsökningsguider
- Kom igång-guider
- Kontantmetoden i Fortnox
- Nyheter i Fortnox
- Fortnox Ordlista
- Fortnox Tips & Trix
- Fortnox Resa
- Webbläsare
- Byt till Fortnox
- Fortnox Kvitto & Utlägg
- Fortnox Lagerbolag
- Fortnox Enskild firma
- Fortnox Bokslut & Skatt
- Fortnox Företagsbrevlåda
Fråga: Varför låser sig fältet för org.nr samt GLN?
Svar: När det finns en aktiv e-fakturakoppling så ska man inte kunna ändra detta. Behöver du justera GLN eller organisationsnummer måste du skapa en ny kund.
Fråga: Jag har skickat e-faktura till kund men den kommer fram som utskriftstjänst?
Svar: Kunden har ej besvarat den skickade e-fakturainbjudan inom 48 timmar, varvid fakturan istället går ut via utskriftstjänst så att kunden får sin faktura.
Fråga: Uppgifterna i EDI-katalogen stämmer inte alltid med de uppgifter jag fått från mottagaren?
Svar: Kontakta supporten som i sin tur kontaktar vår leverantör så korrigeras uppgifterna på den aktuella relationen.
Fråga: Jag har fått ett kopplingsdokument från mottagaren som jag inte vet hur jag ska fylla i?
Svar: Gå gärna igenom vår artikel E-faktura ordlista där vi besvarar ett flertal av de vanligaste punkterna. Hittar du inte informationen där, kontakta supporten.
Fråga: Mottagare får ej exempelvis referensnummer på rätt ställe i sitt system?
Svar: Det finns ingen nationell standard för hur uppgifter ska tolkas i de olika affärssystemen när en fakturafil kommer in. Kunden måste då prova att fylla i ett annat fält och skicka om fakturan.
Skicka e-faktura till PEAB
När du ska skicka en e-faktura via Fortnox till PEAB är det ytterst viktigt att PEABs referensnummer finns med på fakturan, för att den ska kunna levereras till mottagaren. Referensnumret får du av PEAB och ska fyllas i i fältet Er elektroniska referens på fakturan.
För att en korrekt koppling ska etableras är det också viktigt att fylla i fältet VAT-nummer inne på kundkortet innan ni skickar en inbjudan till PEAB.
Projektnummer vid e-faktura till Skanska
För att skicka e-faktura till Skanska så behöver ni först bjuda in Skanska och få OK från Skanska att kopplingen är aktiverad, och sedan Kontakta Fortnox Support för att låta Crediflow aktivera kopplingen.
När du sedan ska skicka e-fakturan till Skanska måste projektnummer skickas med på ett speciellt sätt för att fakturan ska kunna levereras och bli godkänd. Därför finns det ett speciellt fält i Fortnox där rätt information ska anges. För att ange projektnummer på en e-faktura som ska skickas till Skanska gör du på följande sätt:
1. Gå in under Register och välj Kunder.
2. Välj din Skanska-kund.
3. Gå sedan till fliken Faktureringsuppgifter och öppna upp blocket E-dokument.
4. Skriv in din projektkod i fältet Er elektroniska referens. (Om du vill ändra kod per faktura gå till steg 5.)
5. Om du istället vill ange eller redigera koden per faktura, så gör du det när du skapat fakturan. Skriv den i Er elektroniska referens under Fakturauppgifter på fakturan.
Behöver du skapa en kreditfaktura till Skanska vill de även ha med vilket fakturanummer kreditfakturan avser. Detta skriver du in i fältet Extrafält 1 e-faktura med tag {CRI} framför fakturanummer. Till exempel: {CRI}1054.