US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • FAQ - Vanligaste frågorna
  • Fortnox Bokföring
  • De fem vanligaste frågorna - Bokföring
Användarstöd

De fem vanligaste frågorna - Bokföring

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring › Bokföring Attest & Läs › Verifikationer › Moms › Kontoplan › Periodisering › SIE-filer › Projekt › Rapporter & behandlingshistorik › Leverantörsfakturor › Dagskassa › Leverantörsregister › Leverantörsfakturaattest › Övrigt › Inställningar › Bokföring från kontoutdrag ›
  • Fortnox Fakturering
    Hantering › Fortnox app › E-faktura › Husarbete › Inbetalning › Register › Import & Export › Utskriftsmallar › Rapporter › Inställningar › Övrigt › Fakturering mini ›
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor › Fakturaservice › Påminnelseservice › Betalservice › Kontoutdrag › Inställningar ›
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
  • Fortnox Offert & Order
    Offert › Order › Gemensamt › Inställningar ›
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter › Tjänster › Klienter › Inställningar › Meddelande › Bokslut & Skatt › Frågor och Svar Bokslut & Skatt › Privatpersoner - Klienter ›
  • Fortnox Tid
    Inställningar › Kopplingen Tid-Lön › Registrera tid › Fakturera tid › Övrigt › Fortnox App ›
  • Kvitto & Resa
    Kom igång › Inställningar Administratör › Administratör › Anställd › Kvitto & Resa Plus › Felsökning › Systemdokumentation › Övrigt ›
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter › Inköp › Leveranser & inventering › Strukturartiklar › Övrigt ›
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar › Avskrivning › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering › Filhantering › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden › Betalningsuppdrag › Filhantering › Inställningar ›
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter › Konsulter ›
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering › Inloggning ›
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration › Inloggning › FAQ ›
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden › Meddelanden › Behörigheter i Fortnox program › Brexit › GDPR › Administration › Tekniskt › Inloggning › Övrigt ›
  • Bankkopplingar
    Kom igång › Generellt › Utbetalningar › Kontoavstämning › Inbetalningar › Löneutbetalningar › Autogiro ›
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar › Manuella kopplingar ›
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring › Fortnox Fakturering › Fortnox Offert & Order › Fortnox Lön › Fortnox Bankkopplingar › Fortnox Faktura- & betaltjänster › Fortnox Digital byrå › Fortnox Klienthanterare › Fortnox Skolstöd › Fortnox Arkivplats › Fortnox Autogiro › Fortnox Anläggningsregister ›
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring › Hjälp till felsökning - Lön › Hjälp till felsökning - Fakturering › Hjälp till felsökning - Administration › Hjälp till felsökning - Bank ›
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program › Kom igång Guide - Tjänster › Arbeta effektivare med leverantörsfakturor ›
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor › Leverantörsfakturor › Gemensamt ›
  • Nyheter i Fortnox
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering › Bokföring › Övrigt ›
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring › Fakturering › Lön › Övrigt ›
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox › Hjälp för att ta ut rätt information ›
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
  • Fortnox Företagsbrevlåda
Fler ›

Fråga: Hur överför jag ingående balanser?

Svar: Balanserna överförs under Register - Kontoplan. Uppe till höger finns valet Överför balanser från föregående år . När ni klickar på knappen så förs balanserna från föregående år över till det räkenskapsåret som ni står i. Tänk därför på att alltid stå i det räkenskapsår som balanserna ska föras över till.
Läs mer här: Överföring av ingående balanser‍

 

Fråga: Hur periodiserar man en verifikation?

Svar: När du ska periodisera en verifikation i Fortnox Bokföring klickar du på knappen Skapa ny i din verifikationslista. Lägg in en beskrivning och klicka sedan på Periodisering som du finner uppe i det högra hörnet av programmet. I rutan som öppnas fyller du i uppgifterna för den aktuella periodiseringen. Du ställer in period, frekvens, vilken verifikationsserie periodiseringen ska bokföras i och fyller i ett balanskonto periodiseringen ska utföras ifrån samt ett intäkts- eller kostnadskonto. Avsluta med att benämna din periodisering och klicka på Lägg till.
Läs mer här: Periodiseringar‍
 

Fråga: Jag får felmeddelande om att momskod eller verifikationsserie saknas när jag tar ut momsrapport?

Svar: Man behöver kolla så att man har satt Momskod R1 och R2 på två utav sina bokföringskonton. R1 står för fordran moms och R2 står för skuld moms. Gällande verifikationsserie behöver man under Inställningar - Bokföring - Verifikationsserie koppla en verifikationsserie till "funktionen" momsrapport i högerspalten.

 

Fråga: Hur kan jag felsöka diff mellan huvudbok och reskontra?

Svar: Det finns olika saker som gör att en differens uppstår mellan huvudbok och reskontralistan.
1. I allra flesta fall har man bokfört någonting som påverkar balansen utanför själva reskontran.
2. Man kan också ha genomfört en betalning via reskontra som man sedan har stukit på bokföringsverifikatet. Styker man en verifikation påverkar detta inte reskontran, det är endast när man raderar verifikatet helt.
3. Man kan ha varit inne i kontoplanen och korrigerat IB manuellt.

Felsökningsguide - Differens mellan reskontra och huvudbok.‍

 

Fråga: Hur fungerar Stäm av konto?

Svar: Kortfattat är denna funktion till för att man enkelt ska kunna stämma av sitt bankkonto. Man kan ifrån banken hämta en transaktionsfil som man laddar upp i programmet. Programmet kan där automatiskt matcha poster som stämmer överens med varandra (bokföring och bank). Matchning görs på datum och belopp. Läs mer här: Stäm av konto‍

Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Ge feedback på denna artikel
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • De fem vanligaste frågorna - Leverantörsfaktura
  • De vanligaste frågorna - Attest
  • De fem vanligaste frågorna - Fakturatolkning
  • De vanligaste frågorna - Fakturatolkning med bokföringsförslag

Definition by Author

0
0
Expand

Integritetsmeddelande Cookiepolicy Integritet och säkerhet Avtal & villkor

2022 Fortnox AB. Alla rättigheter är förbehållna Fortnox AB.