Användarstöd
Uppgradering till Upsales från Fortnox CRM
- Fortnox Bokföring
- Fortnox Fakturering
- Faktura- & betaltjänster
-
Fortnox Lön
Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Arbetsgivarintyg › Attest › Avtal › Bokföringsunderlag › Checklistor i Fortnox Lön › Collectum › Fora › Frågor & svar Fortnox Lön › Import & Export › Inställningar › Kalendarium › Korrekt skatteavdrag › Lönearter och beräkningar › Lönekörning › Lön Mini › Lön Personlig › Ny i Lön › Personal › Rapporter › Semesterhantering › Statistikrapportering › Systemdokumentation › Övrigt ›
- Fortnox Offert & Order
- Fortnox Digital byrå
- Fortnox Tid
- Kvitto & Resa
- Fortnox Lager
- Fortnox Anläggningsregister
- Fortnox Arkivplats
- Fortnox Autogiro
- Fortnox Bolagshanterare
- Fortnox Skolstöd
- Mitt abonnemang och avtal
- Fortnox Administration
- Bankkopplingar
- Kopplingar och blanketter
- FAQ - Vanligaste frågorna
- Felsökningsguider
- Kom igång-guider
- Kontantmetoden i Fortnox
- Nyheter i Fortnox
- Fortnox Ordlista
- Fortnox Tips & Trix
- Fortnox Resa
- Webbläsare
- Byt till Fortnox
- Fortnox Kvitto & Utlägg
- Fortnox Lagerbolag
- Fortnox Enskild firma
- Fortnox Bokslut & Skatt
- Fortnox Företagsbrevlåda
För att kunna erbjuda dig som kund ett komplett säljstödssystem uppgraderar vi nu ditt befintliga Fortnox CRM till Upsales CRM.
Här beskriver vi hur du genomför uppgraderingen.
1. Påbörja uppgradering
Som systemadministratör/programadministratör går du in i Fortnox CRM via Meny - CRM och klickar på Uppgradera till Upsales idag. Om du inte är systemadministratör så kontaktar du användaren som har den rollen och ber dem utföra detta åt dig eller så kan de tilldela dig systemadministratör-behörigheten så att du kan utföra uppgraderingen.
2. Information
Du kommer till en landningssida där vi informerar vad en uppgradering innebär för dig som kund gällande pris och funktioner, det är samma kostnad som tidigare men du får tillgång till fler funktioner. Om du vill uppgradera direkt så klickar du på Uppgradera till Upsales idag.
3. Kontrollera mailadresser
Acceptera Upsales användaravtal och kontrollera mailadresser då mailadressen kommer fungera som användarnamn i Upsales.
Det finns två syften med detta;
För det första kan det vara så att någon av användarnas email redan används i Upsales och kan då inte användas som inloggningsnamn och för det andra kan det vara så att användarna inte vet vilka mailadresser Fortnox angett när kontot skapades i Fortnox CRM. Här har du då chans att ändra dessa eftersom det kommer bli deras användarnamn i Upsales och dit deras inloggningsuppgifter skickas.
Här kommer du också kunna läsa Upsales användaravtal och kommer behöva bocka i att du accepterar det innan själva uppgraderingen kan påbörjas.
4. Kontrollera företagsuppgifterna
Sista steget innan uppgraderingen påbörjas är att du får säkerställa att företagsuppgifterna stämmer för ditt företag, detta för att säkerställa framtida fakturering och distribution av faktura.
5. Uppgradering till Upsales
När du väl klickat i att kontot uppgraderas till Upsales kommer inte längre någon användare kunna arbeta i Fortnox CRM. Vad uppgraderingen innebär i praktiken är att din databas måste flyttas från Fortnox CRMs servermiljö till Upsales servermiljö. Tiden det tar att uppgradera kan variera beroende på hur mycket data du har i ditt CRM idag.
Kalenderintegration mot Google Calendar och Exchange kommer inte migreras. Dessa integrationer måste du själv installera igen när uppgraderingen är klar. Det finns två anledningar, dels kan vi inte ta med de credentials du angett då du kopplade till den miljön mot Google och dels så har Upsales släppt nya integrationer som kan vara värt att kolla upp då de fungerar väldigt bra.
6. Uppgradering utförd
Uppgraderingen är nu klar. Utöver detta kommer alla aktiva användare få ett välkomstmail från Upsales där Upsales informerar om att de måste klicka på länken för att aktivera sitt konto. När användarna klickat på länken kommer de få sätta sitt Upsales-lösen och därifrån kan de börja använda Upsales.
Licenserna för Fortnox CRM tas nu bort automatiskt och kunden kan inte längre nå Fortnox CRM via sitt Fortnox konto.
FAQ
Vad behöver jag göra?
Som systemadministratör/programadministratör går du in i Fortnox CRM via Meny - CRM och klicka på Uppgradera till Upsales idag. Om du inte är systemadministratör/programadministratör så kontaktar du användaren som har den rollen och ber dem utföra detta åt dig eller så kan de tilldela dig systemadministratör-behörigheten så att du kan utföra migreringen. Efter att migreringen är gjord behöver du aktivera om Google/Outlook-synk och Bisnode om ni använt detta tidigare.
Kommer jag förlora någon information?
Nej, all information du har i ditt CRM idag kommer att flyttas över till Upsales CRM.
Upsales CRM kommer fortfarande att synkronisera mellan Fortnox offert/order/fakturering
som tidigare.
Kommer jag kunna arbeta i programmet som tidigare?
Ja, skillnaden är att du loggar in i CRM via Upsales hemsida istället för Fortnox. Du kommer dessutom få tillgång till fler efterfrågade funktioner som exempelvis email-massutskick och loggning av email via gmail eller Microsoft 365.
När behöver jag utföra uppgraderingen?
Senast 2021-03-31.
Om ni inte utfört uppgraderingen själva så görs det automatiskt 2021-04-01.
Varför tar Upsales över CRM-delen?
Vi är småföretagens bästa vän och det ligger i vårt ansvar att erbjuda våra kunder de bästa lösningarna. Upsales är ett företag med stor erfarenhet av CRM och vi tror på att göra det man är bra på och det ligger i vårt ansvar att erbjuda det som vi tror är bäst för våra kunder. Via Fortnox App Market hoppas vi i framtiden kunna erbjuda våra kunderna fler CRM-lösningar som ständigt förbättras och utvecklas efter marknadens behov och trender.
Vem kontaktar jag om jag behöver hjälp?
Kontakta Upsales på telefonnummer: 08-505 806 00