Fortnox Användarstöd

Fortnox Finans byter bankgironummer

Här svarar vi på frågor om Fortnox Finans byte av bankgironummer. 

 

Varför byter ni?
Vi byter bankgironummer för att vi tidigare haft flera olika. Vår nya plattform för fakturatjänster gör det möjligt att ha ett och samma bankgironummer istället, och det är smidigare för dig och våra andra kunder.

Vem berörs?
Alla kunder som får en Fortnoxfaktura får det nya bankgironumret på den.
Alla som skickar eller tar emot fakturor via Fortnox Finans får också det nya numret.

Vad behöver jag som kund göra?
För att kommande betalningar ska kunna göras till rätt bankgiro, behöver du uppdatera betalningsinformationen för Fortnox (och andra leverantörer vars betalningar du gör till Fortnox Finans) i ditt leverantörsregister och i din internetbank till BG 5020-7042.

Jag har betalat en faktura nyligen med det gamla bankgironumret, har den kommit rätt?
Jadå! Vi utgår ifrån OCR-numret du angett och ser till att betalningen hamnar rätt.

Min kund har betalat en faktura nyligen med det gamla bankgironumret, har den kommit rätt?
Om du använder Fakturatjänster för att skicka kundfakturor så har dina kunder fått det nya bankgironumret på dem. Om det skulle ha blivit fel och någon av dina kunder har betalat till det gamla bankgironumret, så utgår vi från det OCR-nummer kunden angett, och ser till att dina pengar kommer fram till dig. Om en kund är osäker på en betalning är det alltså OCR-numret på betalningen som kan vara värd att dubbelkolla.