Fortnox Användarstöd

Bestridande av faktura

Ibland händer det att din kund bestrider fakturan som du har sålt till Fortnox. Vid ett bestridande får du ett mail där vi informerar vilken faktura som har blivit bestriden, samt anledningen till bestridandet. Vid ett bestridande gör Fortnox ett återköp av fakturan. Bestridandet kan leda till en övertrassering på ditt konto för Fortnoxbetalningar.

 

När ditt konto för Fortnoxbetalningar har blivit övertrasserat kan du antingen betala tillbaka det övertrasserade beloppet, eller sälja en ny faktura med Fakturaförsäljning som täcker upp det övertrasserade beloppet. Fram tills dess att skulden är reglerad debiteras du övertrasseringsränta som belastar ditt konto för Fortnoxbetalningar.

 

På grund av bestridandet kan vi enligt god inkassosed inte fortsätta hanteringen av fakturan. Vi kommer däremot lägga över den köpta fakturan till Fakturaservice. Det innebär att vi fortfarande kan ta emot en betalning från din kund och se till att den hamnar rätt, i fall kunden ändå väljer att betala in delar av eller hela fakturabeloppet.
Bestridandet innebär att vi behöver göra följande ändringar: vi tar bort våra betalningsuppgifter från fakturan, och gör så det är din originalfaktura som ligger under Förhandsgranska.
Originalfakturan behöver du om du ska driva fordran vidare mot din kund. Det går inte att göra en betald faktura obetald igen i systemet, men vi bokför om din kundfordran som en tvistig fordran så att den ligger rätt i bokföringen.