För att göra det så smidigt som möjligt när du fakturerar och säljer dina fakturor kan du lägga in fakturaleveranssätt i kundkortet. Detta lägger du in under Register - Kunder - Aktuell kund - Faktureringsuppgifter - Faktura. Fyll i e-postadressen och välj e-faktura, e-post eller utskrift. Då ligger det förvalt även när du säljer fakturor.
Väljer du att fakturorna ska skickas ut via e-post kontrollerar vi att e-postmeddelandet kommer fram. Om ett e-postmeddelande inte kommer fram på grund av till exempel felaktig e-postadress skickas fakturan istället om som brev.
Observera att det inte syns ifall en faktura till exempel hamnar i spamfiltret hos mottagaren, utan vi kan endast kontrollera att vi inte får något felmeddelande från mottagarens e-postserver.
Väljer du att fakturorna ska skickas ut via e-faktura kontrollerar vi att e-fakturan kommer fram. Om en e-faktura av någon anledning avvisas av mottagaren skickas fakturan om med alternativt distributionssätt. I första hand skickas fakturan om via e-post, om det finns en korrekt e-postadress på kunden. I andra hand skickas fakturan istället om som brev.
Observera att mottagaren av e-faktura kan kräva att referensnummer eller projektnummer finns med på fakturan, för att den ska kunna levereras till mottagaren.
Referensnumret får du av din kund och ska ifyllas i fältet Er elektroniska referens på fakturan.
Även projektnumret får du av din kund och det måste skickas med på ett speciellt sätt för att fakturan ska kunna levereras och bli godkänd. Projektnumret ifylls i fältet Extrafält 1 e-faktura på fakturan.
Här kan du läsa mer om e-faktura: Kom igång med e-faktura