Felsökningsguide - Periodiseringar

Fortnox har genomfört en regelbunden kvalitetskontroll som påvisat att vissa periodiseringar som skapats upp mellan 1:a december 2018 och 15:onde april 2019 har skapats upp dubbelt.

Nedan finns beskrivet vad som behöver kontrolleras och korrigeras, vänligen observera att du kan ha en kombination av följande fall och rekommenderas därför att gå igenom alla nedanstående steg:

Du behöver inte göra något om enligt nedan stämmer
1. Gå till Bokföring - Periodiseringar
2. Välj Utökad sökning
3. Välj Skapad från Leverantörsfaktura
4. Välj filter Alla
5. Sortera på Skapad från
6. Kontrollera om det finns två likadana rader med samma leverantörsfaktura, verifikationsdatum och belopp. Om en av dem är "Borttagen" och den andra är "Genomförd" eller "Ej genomförd" då är allt OK och du behöver inte göra något.

screenshot-1.png

 

Radera dubblettposter om de inte är utförda
1. Gå till Bokföring - Periodiseringar
2. Välj Utökad sökning
3. Välj Skapad från Leverantörsfaktura
4. Välj filter Ej genomföra
5. Sortera på Skapad från
6. Kontrollera om det finns två likadana rader med samma leverantörsfaktura, verifikationsdatum och belopp, finns sådana dubbletter så radera en av posterna.

screenshot-3.png

 

Periodisering är utförd av både originalet och dubblettposten
1. Gå till Bokföring - Periodiseringar
2. Välj Utökad sökning
3. Välj Skapad från Leverantörsfaktura
4. Välj filter Genomförda
5. Sortera på Skapad från
6. Kontrollera om det finns två likadana rader med samma leverantörsfaktura, verifikationsdatum och belopp, finns sådana dubbletter så behöver du klicka in dig på ett av verifikaten och stryka alla rader på verifikatet. Läs mer här. När detta är genomfört är bokföringen korrekt, hör av dig till vår support om din periodiseringsrapport behöver återställas.

screenshot-2.png