Produkter och priser

Följ

För att skapa affärer behöver du ha produkter eller tjänster att erbjuda dina kunder. I Fortnox sätter du upp dessa och vilket pris de skall ha i artikelregistret alternativt att du säljer produkter utan artikelnummer. 


Välj produkt
När du skapar en artikel i artikelregistret blir den tillgänglig i Fortnox CRM. För att läsa mer om artikelregistret klicka här. Under Välj produkt på både Skapa affärsmöjlighet och Skapa försäljning kan du hämta upp den artikel du vill sälja utifrån alla aktiva artiklar i artikelregistret.

Då får du med dig priset till försäljningen som också kopplas till artikeln. Om du inte vill använda en befintlig artikel kan du istället välja den generella produkten Produkt utan artikelnummer och skriva in benämningen i fritext. Då skapas en försäljning med endast benämningen, utan ett invalt artikelnummer.

Du fyller sedan i resterande information på orderraden, det fungerar på samma sätt vid både affärsmöjligheter och försäljning.

Orderrad_tom.png

 

Pris per artikel
Priset på artikeln hämtas från den prislista som ni valt att synka försäljning till Fortnox CRM för. Vilken prislista som synkas väljer administratören vid aktivering av Fortnox CRM eller ställs in under CRM-administrationen. 

Det går även enkelt att justera priset på orderraden genom att lägga på en rabatt, antingen en rabatt i procent eller som belopp att dra av det totala priset. 

Pris.png

 

Summa
Genom att justera antalet beräknas en summa för orderraden. Det finns i Fortnox CRM inget stöd för stafflade priser men när du sedan skapat en order eller faktura från affären i Fortnox CRM kan du självklart använda dig av den funktionen.

Alla orderrader räknas sedan samman och totalen redovisas som Netto, uppdelat i Brutto som minskas av Rabatt. 

Summa.png

 

Utländsk valuta

Grundvalutan i Fortnox CRM är SEK men det går att använda sig av utländska valutor som då följer med till fakturor eller ordrar. Den utländska valutan behöver vara upplagd under Inställningar - Fakturering - Valuta så hämtas tillgängliga valutor och aktuell växelkurs därifrån. Notera alltså att man väljer valuta när man skapar affärsmöjligheten eller försäljningen i Fortnox CRM, om man använder sig av en redan skapad kund så hämtas alltså inte kundens valda valuta.