En försäljning i Fortnox CRM skapar en faktura eller order, antingen utifrån att en affärsmöjlighet sätts som vunnen eller direkt utifrån en skapad försäljning i Fortnox CRM. Försäljningen kan också skapas utifrån en ny faktura i Fortnox Fakturering eller en ny order i Fortnox Order & Offert.
Skapa försäljning direkt
Det finns olika tillvägagångssätt för att direkt skapa en försäljning i Fortnox CRM, till exempel med genvägen i vänstermenyn:
Eller direkt på kundkortet, genom att klicka på plustecknet till höger i vyn:
Då kommer du till försäljningsvyn där du fyller i information om försäljningen. Här anger du också vilka produkter som sålts och får då upp ett pris på orderraden.
Läs mer här om produkter och orderrader: Produkter och priser
Här kan du även lägga in anteckningar som är kopplade till försäljningen. När du lägger upp ett nytt företag blir du automatiskt kontoansvarig för det.
Överföring mellan försäljning och faktura eller order
En försäljning kan sättas som vunnen, det vill säga 100% med innebörden att antingen en faktura eller en order skapas, eller till förlorad, det vill säga 0% för spårbarhet om förlorade affärer.
Affären kan också skapas och sättas på motsvarande sätt utifrån fakturan eller ordern. Vilket som sker beror på hur ni ställt in hanteringen av försäljning. Följande överföringar kan göras:
Fas | Sannolikhet | Från försäljning | Från faktura eller order |
Vunnen | 100% | Skapar faktura | Ny faktura skapar vunnen affär |
Vunnen | 100% | Skapar order | Ny order skapar vunnen affär |
Förlorad | 0% | - | Makulerad faktura skapar förlorad affär |
Förlorad | 0% | - | Makulerad order skapar förlorad affär |
Inställning av försäljning gör man första gången man använder Fortnox CRM, se Överföring av försäljning. Denna inställning kan du som är system- eller programadministratör justera i efterhand. Det gör du under CRM-inställningarna och appen Fortnox.
Faktura eller order skapas
När försäljningen skapats med 100% skapas alltså en faktura eller order. Det avslutningsdatum som anges blir då faktura eller orderdatum, förvalta är dagens datum.
Innan du skickar fakturan eller ordern till kund kan du redigera dessa i Fortnox Fakturering eller Fortnox Order & Offert. Då kommer ändringarna också föras tillbaka in i CRM och vice versa.
Följande fält är gemensamma, det vill säga finns i både Fortnox CRM försäljning och i Fortnox Order eller Fakturering, och hålls uppdaterade sinsemellan:
Försäljning | Faktura | Order |
Företag | Kund | Kund |
Avslutsdatum | Fakturadatum | Orderdatum |
Ert ordernummer | Ert ordernummer | Ert ordernummer |
Ansvarig säljare | Vår referens | Vår referens |
Kontaktperson | Er referens | Er referens |
Fakturatext | Fakturatext | Ordertext |
Är betald | Saldo (om saldo = 0) | Saldo för relaterad faktura (om saldo = 0) |
Antal påminnelser |
Antal under påminnelserfliken |
Antal under påminnelsefliken för relaterad faktura |
Produkt | Artikelnummer | Artikelnummer |
Benämning under produkt | Benämning på artikelraden | Benämning på artikelraden |
Antal av produkt | Antal på artikelraden | Antal på artikelraden |
Rabatt på produktens pris | Rabatt på artikelraden | Rabatt på artikelraden |
Pris för produkt | À Pris på artikelraden | À Pris på artikelraden |
Faktura och orderinformation
Förutom den information som fylls i vid skapande av faktura eller order så kommer alltså även information gällande hantering av fakturan och ordern föras tillbaka till Fortnox CRM. Det framgår t.ex. baserat på saldot om den är slutbetald, om det skapats påminnelser på fakturan samt specifik information till kunden.
Till exempel kan en försäljning se ut såhär om fakturan är betald efter 2 påminnelser.
På samma sätt kan en nyss fakturerad order se ut såhär.