I samarbete med Upsales lanserar Fortnox en helt ny produkt, Fortnox CRM. Fortnox CRM ersätter befintliga CRM Säljstöd som stängs ner. Fortnox CRM innebär ett stort lyft och är helt integrerat med din Fortnox-lösning, bl.a. gällande kunder, fakturor, ordrar och artiklar. Dessutom får du bland annat:
- En modern och användarvänlig produkt med fler funktioner som
- Aktiviteter & möten - planerade och historiska
- Säljtavla - få en bättre överblick över pågående affärsmöjligheter
- Prognoser via rapporter - få bättre koll på din försäljning
- Lead till Order - få inblick i hela kundresan
- Stödfunktioner som underlättar efterlevnad av GDPR
- Nya Fortnox CRM har stöd för ett mobilt och aktivt arbetssätt
- med appar för iOS och Android
- med möjlighet att koppla ihop med kalender
- med möjlighet till uppslag, segmentering och tvätt av företagsdata via Bisnode.
- För det växande företaget finns också möjlighet att uppgradera till Upsales CRM med bl.a.
- mer komplett säljstöd för större säljteam
- marknadsföring med marketing automation
- BI-verktyg för att följa upp på alla typer av data
- API och färdiga integrationer för att hantera andra behov
Så byter du
För att byta till nya Fortnox CRM behöver du som är systemadministratör i Fortnox gå igenom nedan dialog som dyker upp i lobbyn i Fortnox. Väljer du Påminn mig senare kommer dialogen upp nästa gång du går till lobbyn.
När du byter hjälper vi dig flytta över all nödvändig data så att du enkelt skall komma igång. Flytten av data kan ta upp till 1 timme beroende på hur mycket data ni har.
I både CRM Säljstöd och Fortnox CRM har du möjlighet att ha fria fält på kunder och kontakter som du kan använda för att anpassa CRMet efter just din verksamhet. Av tekniska och praktiska skäl kan dessa fria fält inte följa med fullt ut i flytten av data som är begränsad till totalt 10 fält som skapas upp som textfält. Därför behöver du här välja upp till 5 st fält från kundkortet plus upp till 5 st fält på kontaktkortet som skall flyttas med som textfält. När du är igång kan du sedan skapa upp obegränsat antal fält i alla fälttyper, men tänk på att data för dem alltså inte följer med i flytten.
Innan du startar flytten kan välja att lägga till tilläggstjänsterna för Kalendersynk respektive Bisnode. För att läsa mer om hur du kan använda dessa, se Kalendersynk med Outlook respektive Hitta nya kunder med Bisnode.
När datan är migrerad hittar du Fortnox CRM under CRM i menyn uppe till vänster där du tidigare hade CRM Säljstöd.
Nu är du inne i ditt Fortnox CRM där du hittar din flyttade data. Här följer först en lista på vilken data som flyttat in under respektive flik. Därefter följer en lista som utifrån nuvarande CRM Säljstöd beskriver vilka funktioner man bör använda istället i nya Fortnox CRM. För att sedan läsa mer om hur du kommer igång att arbeta i Fortnox CRM, klicka här.
Flyttad data från CRM Säljstöd
Flik och fältnamn i CRM Säljstöd (Ev. annat fältnamn Fortnox CRM) |
Flik i Fortnox CRM |
Företag Relevanta standardfält samt 5 fria fält migreras: - Företagsnamn - Kundnummer - Fakturaadress - Postadress - Besöksadress - Leveransadress - Telefon - Hemsida (→Webbplats) - Beskrivning (→Anteckningar) - Användare (→Kontoansvariga) - Skapad av användare och tidpunkt - Betalningsvillkor |
Företag |
Kontakter Kontakter med företag Kontakter utan företag → Kontaktpersoner på Uppsamlingskund Relevanta standardfält samt 5 fria fält migreras: - Företag - Förnamn - Efternamn - Telefon - Mobil (Endast ett mobilnummer) - Epostadress - Titel - Anteckningar |
Kontakter |
Aktiviteter |
Aktiviteter |
Projekt Migreras ej då upplägget skiljer sig åt och används sparsamt |
- |
Affärsmöjligheter Öppna eller förlorade affärsmöjligheter migreras, vunna synkas som vunna affärer från order eller faktura. Säljfas sätts baserat på sannorlikheten på affärsmöjligheten 0-5% eller ingen sannorlikhet→Pausad 5% 5-25%→Påbörjad 1 50-90%→Erbjuden 2 90-99%→Överenskommen 100%→Vunnen Relevant fält flyttas över: - Företag - Kontakt - Skapad användare - Sannorlikhet→Baserat på vilken fas som tilldelats - Fas→Se ovan tilldelning - Beskrivning - Anteckningar - Beräknat avslutsdatum - Artikel - Benämning - Antal - Listpris - Pris |
Säljtavlan / Försäljning |
Produkter |
Artikelregister i Fortnox |
Funktionsjämförelse mot CRM Säljstöd
Följande lista beskriver hur flikarna och dess funktioner i CRM Säljstöd har ersatts med nya funktioner i Fortnox CRM.
Flik och funktion i CRM Säljstöd | Funktion i nya Fortnox CRM |
Behörighetsstyrning Behörighetsstyra för användare i CRM Säljstöd när det gäller offert/order/faktura |
Behörighetsstyrningen för användare när det gäller offert/order/faktura finns ej. |
Min Sida Panel, Personliga kontakter, Interninfromation |
Ersätts av Rapportcenter, kalender, Aktivitetslista, Notiser och övriga funktioner. En egen Min Sida kommer alltså inte att finnas på samma sätt fullt ut i Fortnox CRM. |
Säljstöd Idag Aktivitetslista, Kalender, Sök, Ärendenummer |
Aktivitetslistan och Kalender som återfinns via toppmenyn och via specifik kalenderikon i vänstermenyn. Sökningar görs via toppmenyn. Ärendenummer finns ej. |
Företag Visa, Lägg till, Sök, Utökad sökning, Avancerad sökning |
Via filtrering och kundkortet kommer du kunna söka på företag. För att lägga till nya företag används plustecknet i vänstermarginalen. All sökning görs via toppmenyn, dock finns ej utökad sökning eller avancerad sökning, snabbsök och filtrering löser detta. |
Kundkort Allmän info, Ytterligare info, Användartillhörighet, Affärshändelser, Kontakter, Aktiviteter, Redigera och Lägga till. |
Kundkortet är uppbyggt via en tidslinje med tidigare och kommande händelser. Kundkortet innehåller fält för information och olika flikar för t. ex kontakter och aktiviteter. Du kan även skapa egna fria fält. |
Kontakter Visa, Lägg till, Sök, Utökad sökning, Avancerad sökning |
Kontakter läggs till på kundkortet, utökad sök eller avancerad sökning görs med snabbsök och filtrering |
Projekt Visa, Lägg till |
Projekt ersätts med Kampanjer som man kan gruppera och tagga både företag och kontakter i. Kampanjer är även sökbara, har tidsbegränsning och kan tilldelas specifika användare. |
Gruppfunktioner Gruppaktiviteter, Grupp e-post, Etiketter, Grupp SMS, Gruppmärkning, Schemalagda utskick |
Gruppaktiviteter ersätts genom att man i sökresultat, filtrering av listor eller snabbsök kan hantera markerade kunder och masskapa aktiviteter för utvalda kunder. Varken grupp e-post, etiketter, grupp SMS och schemalagda utskick kommer att finnas. Det är dock smidigt att exportera utvalda kunders och kontakters e-postadresser och telefonnummer till en csv-fil som kan utformas efter behov. |
Rapporter Standard, Egendefinierade, Köade rapporter |
Rapporterna hittar man i ett Rapportcenter där de vanligaste rapporterna återfinns. Utöver det kan alla sökresultat och listor exporteras till excel. |
Affärsmöjligheter Lista, Lägg till, Artiklar |
Affärsmöjligheter är utformade på ett annat sätt och är grunden i försäljningsarbetet. Det finns en säljtavla där affärsmöjligheter listas och egna affärsmöjligheter läggs till via Kundkortet. Förutom det innehar Affärsmöjligheter i Fortnox CRM dokumentmallar som stöd för att skapa offerter. Du behöver alltså inte längre använda offerter i Fortnox Offert & Order, däremot behövs Fortnox Offert & Order om du vill kunna skapa ordrar, på samma sätt som du behöver Fortnox Fakturering för fakturor. Artiklar skapar du som vanligt i artikelregistret, dessa väljer du sedan in på affärsmöjligheten i Fortnox CRM. Ordrar och fakturor är alltså resultatet av en affärsmöjlighet, de skapas automatiskt när affären är vunnen. |
Inställningar Företag, Kontakter, Projekt, Gruppfunktioner, Order/Fakturering, Import, Aktiviteter, Mallar, PAR, Integrationer |
Administration är där anpassningar görs i Fortnox CRM, bland annat kan Företag och Kontakter anpassas med egna fria fält. För Import finns det en mall. Via dokumentmallar kan du skapa offerter och kund- eller mötesdokument. |