Kom igång med Fortnox Tid

Följ

Innan du påbörjar att registrera tiderna så är det ett par steg som är bra att gå igenom innan.

Licens och tilldela behörighet
Det krävs en licens för att använda sig av Fortnox Tid. För att skaffa den klickar du på ditt företagsnamn upp till höger i programmet och väljer sedan Tilläggsbeställning.

Tilla_ggsbesta_llning.png

Välj sedan hur många licenser du behöver och klicka på beställ. 

Tilla_ggsbesta_llning_2.png

När du har skaffat licenser till de användare som ska använda sig av Fortnox Tid i ert företag behöver du tilldela behörighet till tjänsten.

Obs! Tänk på att du behöver lika många licenser i Fortnox Tid, som du haft i Fortnox Tidredovisning om du byter program.

Detta gör du genom att klicka på ditt företagsnamn längst upp till höger i programmet och sedan väljer du att Administrera användare.

Tilla_ggsbesta_llning_3.png

Tilla_ggsbesta_llning_4.png

Inställningar
För att komma till inställningarna i Tid klickar du på kugghjulet uppe till höger i programmet och väljer Tid.

Insta_llningar_-_Tid.png

Inställningarna i Tid är indelade i tre flikar:

* Personliga inställningar
* Generella inställningar
* Registreringskod

För att läsa mer om hur man gör respektive inställning, klicka här.



Lägg till artiklar och kunder
För att kunna registrera tid behöver du lägga till artiklar respektive kunder i registret. Du lägger upp dem genom att klicka på Skapa ny knappen uppe till höger inne i respektive register. För att nå artikel- och kundregistret i programmet klickar du på Register uppe till höger i programmet och väljer vilket register du ska arbeta med.

Artikel_kundregister_-_Tid.png

Om du har ett artikel- eller kundregister sedan tidigare från ett annat program kan du på egen hand importera dessa register i Fortnox. För att läsa mer om hur du gör själva importen klicka på respektive register:

Artikelregister
Kundregister

OBS! Viktigt att tänka på är att artiklarna måste vara märkta som tjänst för att de ska dyka upp i tid.



Projekt
Arbetar ni med projekt så behöver du först skapa upp dem. För att lägga upp ett projekt går du till Register - Projekt och klickar på knappen Skapa nytt uppe till höger i vyn. Fyll i de obligatoriska uppgifterna projektnummer och benämning. Du har även möjlighet att skriva i vem som är projektledare, antal timmar som projektet beräknas ta och om ni har ett budgeterat värde fyller du i det i beloppsfältet. Till sist kopplar du samman projektet med den eller de kunder som projektet innefattar. Om du inte fyller i någon kund från början kan du göra det senare. Du behöver alltså inte lägga upp kunderna på projektet i samma skede som du skapar det.

Ska_rmavbild_2018-02-15_kl._10.46.57.png




Registrera tid
För att registrera tid är det fliken Registrering som används i Tid. Det är här alla registreringar görs, samlas och hanteras. För att läsa mer om att registrera tid, klicka här



Fakturera tid
När man är klar med sina registreringar väljer man att antingen skapa orderunderlag eller fakturaunderlag. Beroende på vilken inställning man valt från början. För att läsa mer om att fakturera tid, klicka här