De fem vanligaste frågorna - Offert&Order

Följ

Fråga: Hur skapar jag en samlingsfaktura?

Svar: Det gör du genom att markera de order du vill fakturera och sedan klicka på “Skapa faktura” nere till höger. Då får du upp ett meddelande där du anger “ja” under alternativet samlingsfakturera. Klicka sedan på “Skapa faktura” så kommer alla order till en viss kund att hamna på en och samma faktura.

På samlingsfakturan ser du vilka olika order fakturan är skapad utifrån.

Om du markerar order till flera olika kunder när du skapar samlingsfakturor så delas de upp så att det blir en faktura per kund.

 

Fråga: Hur skapar jag en restorder?

Svar: Om du endast vill skapa en faktura på en restorder så fyller du in på ordern hur många som har levererats, sedan väljer du att skapa faktura. Du får då upp ett alternativ om du vill skapa en restorder, väljer du ja där så skapas det en faktura på det som har levererats och en restorder på resterande antal, som inte än har levererats. Den restorderna kan du sendan skapa en ny faktura på.

 

Fråga: Hur fungerar kopplingen mellan offert-order-fakturering?

Svar: Från en offert kan du skapa en order och från en order kan du skapa en faktura.

Genom förstoringsglaset uppe till vänster på offerten, order och fakturan så ser du kopplingen mellan dem. På det sättet kan du enkelt hoppa mellan de olika affärshändelserna.

 

Fråga: Kan man skapa artiklar utifrån order?

Svar: När du ställer dig under kolumnen inne på ordern så kan du där klicka på pilen för att välja artikel. Då får du fram ett plus och klickar du på det så kan du välja “skapa ny”. Klickar du där så kommer du in i artikelregistret och kan skapa en ny artikel.