Hantera fakturor där åtgärd krävs

I vissa fall kan de fakturor som du skickat med Fakturaservice kräva hantering av dig. Det kan till exempel uppstå när din kund saknar organisationsnummer eller har en felaktig adress. Under fliken Fakturatjänster hittar du de fakturor som behöver åtgärdas av dig.
Klicka på den lilafärgade rutan “Åtgärd krävs” för att lätt hitta rätt fakturor.

A_tgard_kravs.jpg

 

Håll markören över varningstriangeln längst ut till höger på fakturaraden för att få information om vad som behöver göras innan fakturan kan gå vidare i hanteringen.

Varningstriangeln.jpg

 

I vissa fall kan fakturan vara pausad utan att du själv har möjlighet att lösa problemet direkt i Fortnox. För att få en överblick över dessa är det lättast att öppna den utökade sökningen.

Utokad_sokning.jpg

 

Välj "Pausade" under Status.

Pausade.jpg

 

Här ser du då både fakturor du själv har pausat, fakturor som pausats av supporten och exempelvis om din kund har bestridit fakturan. Om så är fallet kan fakturan inte drivas vidare.
Läs mer här. 


De olika åtgärderna som du kan lösa direkt i Fortnox är:

Organisationsnummer eller personnummer saknas

Felaktig adress på faktura

Om fakturan inte blir betald trots inkassokrav