Avbryta e-fakturakopplingen i Fortnox

Följ

Om du behöver avbryta en koppling med e-faktura så finns det ett par steg i Fortnox som du behöver följa för att det ska bli rätt.

 

Leverantör
För att avbryta en koppling med att ta emot e-faktura från en leverantör behöver du göra följande:

1. Gå in på leverantörsregistret som du finner längst upp till höger i programmet genom att klicka på Register.

 

 

2. Välj sedan att klicka på den aktuella leverantören i listan över dina leverantörer.

3. När du är inne på själva leverantörskortet ska du sedan klicka på de två pilar som du finner längst upp på leverantörskortet ihop med texten E-faktura.

 

Ska_rmavbild_2016-01-18_kl__15_22_30.jpg

 

4. I den nya ruta som öppnas så väljer du att klicka på Avbryt koppling. När du gör detta får du ytterligare en ny ruta där du får bekräfta att kopplingen bryts. När du klickar OK i den rutan så kommer e-fakturakopplingen med den aktuella leverantören att brytas.

 

Ska_rmavbild_2016-01-18_kl__15_23_10.jpg

 

Ska_rmavbild_2016-01-18_kl._15.23.23.png 

När du väljer att bryta e-fakturakopplingen med en leverantör finns det två saker som du bör tänka på:

1. Har du flera leverantörer med samma organisationsnummer eller GLN nummer så avbryts då kopplingen på alla leverantörer på samma gång.

2. När du har avbrutit kopplingen i Fortnox behöver du även att kontakta din leverantör för att meddela dem att de ska skicka sina fakturor på annat sätt i framtiden. Din leverantör får alltså ingen upplysning om att du har brutit kopplingen i och med att du gör det i programmet. 

 

Kunder
För att avbryta en koppling med att skicka e-faktura till en företagskund behöver du göra följande:

1. Gå in på kundregistret. Kundregistret finner du längst upp till höger genom att klicka på Register.

 

 

2. Välj sedan att klicka på den aktuella kunden i listan över dina kunder.

3. När du är inne på själva kundkortet ska du sedan klicka på de två pilar som du finner längst upp på kundkortet ihop med texten E-faktura.

 

Ska_rmavbild_2016-01-18_kl__14_32_17.jpg

 

4. I den nya ruta som öppnas så väljer du att klicka på Avbryt koppling. När du gör detta får du ytterligare en ny ruta där du får bekräfta att kopplingen bryts. När du klickar OK i den rutan så kommer e-fakturakopplingen med den aktuella kunden att brytas.

 

Ska_rmavbild_2016-01-18_kl__14_39_53.jpg

 

Ska_rmavbild_2016-01-18_kl._14.40.14.png

 

När du väljer att bryta e-fakturakopplingen med en kund bör du tänka på:

Har du flera kunder med samma organisationsnummer eller GLN nummer så avbryts kopplingen på alla kunder. Om du bara vill bryta e-fakturakopplingen med en av dessa kunder med samma organisationsnummer eller GLN nummer som du har i ditt kundregister så mejlar du supporten och anger vilket kundnummer det är du vill bryta kopplingen på. Så hjälper vi till med att bara bryta e-fakturakopplingen med den kunden och inte alla på samma gång.