Skicka e-faktura till privatperson

Vill du skicka e-fakturor till dina kunder behöver du aktivera stöd för e-faktura i inställningarna. Skillnaden från en vanlig pappersfaktura eller en PDF-faktura är att e-fakturor skickas direkt in i dina kunders bank. Att skicka e-fakturor kostar 2,50 kronor/faktura.

Läs mer här om att skicka e-faktura till företag.

Checklista 

  1. Aktivera e-faktura under Inställningar - Fakturering - Digitalt flöde-E-faktura
  2. Kontakta din bank och aktivera möjligheten att skicka e-faktura till privatpersoners internetbank. Ange servicenummer 940022.
  3. Lägg in bankens avtalsnummer under Inställningar - Fakturering - Digitalt flöde-E-faktura.
  4. Aktivera OCR-nummer under Inställningar - Fakturering - Nummerserier och OCR.
  5. Nu kan dina kunder via sin internetbank bjuda in dig att skicka e-faktura till dem. 
  6. När sammankoppling är gjord kan du skapa faktura till kunden under Kundfakturor - Skapa ny, och fakturaleveranssättet är då ändrat till E-faktura.

 

1. Aktivera tjänsten under Inställningar

För att kunna börja skicka e-fakturor till dina kunder måste du aktivera tjänsten under Inställningarna, kugghjulet, som du hittar uppe i högra hörnet. Välj sedan Fakturering och klicka på Digitalt flöde - E-faktura. Här fyller du i ditt företags uppgifter. 
Har ditt företag inget GLN-nummer behöver du inte fylla i det. Ett GLN-nummer används till exempel för att kunna skicka e-fakturor till företag med flera filialer.

Välj JA under Skicka e-faktura, då kommer du att synas i EDI-katalogen och dina kunder kan då bjuda in dig att börja skicka e-fakturor till dem.

Välj JA under Få e-postbekräftelse när inbjudan mottagits, om du vill få ett mejl när en kund skickat en inbjudan till dig. 

 

2. Avtal för e-faktura hos banken

För att ska kunna skicka e-fakturor till privatpersoner behöver du ett avtal för det hos din bank. Kontakta din bank för att de ska aktivera möjligheten för dig att skicka e-fakturor till privatpersoners internetbank. När du lägger upp avtalet i banken är det viktigt att du även anger servicebyrånumret till vår operatör. Det servicebyrånummer du ska ange till din bank är 940022. När du fått ett avtalsnummer från banken fyller du i det under Inställningar - Fakturering - Digitalt flöde-E-faktura

Inst._efaktura.PNG

OBS! Om du som företag har antingen Swedbank eller Nordea som din bank så kommer det i dagsläget inte att fungera att skicka e-fakturor till privatpersoner.

 

3. Aktivera OCR

OCR-nummer är obligatoriskt att använda när du skickar e-fakturor till privatpersoner. Aktivera OCR-nummer under Inställningar - Fakturering - Nummerserier och OCR. Du behöver även ha ett avtal för Bankgiro Inbetalningar hos din bank.

 

 

4. Sammankoppling med kund

Observera att du enbart kan skicka inbjudningar till företag. Om du ska skicka e-fakturor till privatpersoner behöver din kund istället skicka en inbjudan till dig. Din kund skickar inbjudan genom sin internetbank och när sammankopplingen är gjord ser du det genom symbolen för e-faktura precis under kundens namn på kundkortet och kundens fakturor kommer fortsättningsvis att skickas som e-faktura.

1.png

 

Skulle en privatperson som du inte har lagt upp i ditt kundregister skicka en inbjudan till dig kommer du istället att få ett mejl med kundens uppgifter. Du får då lägga till kunden i ditt register och sedan klicka på verktyget för e-faktura uppe i högra hörnet, nedanstående ruta kommer då upp. För att kopplingen ska upprättas behöver du enbart klicka på knappen Uppdatera.

inaktiv_koppling.PNG

 

Du kommer då se att kopplingens status ändras till aktiv och du får även ett EDI-nummer som används för att identifiera din kund.

aktiv_koppling.PNG

 

5. Skicka e-faktura

När du gjort en sammankoppling för att kunna skicka e-fakturor till en kund kommer det förvalda leveranssättet på den kunden att ändras till e-faktura. Det innebär att du skapar dina fakturor precis som vanligt och klickar bara på knappen Skicka för att fakturan ska skickas som e-faktura till din kund.