Inställningar - Digitalt flöde - E-faktura

Följ

Det du behöver göra för att kunna börja skicka e-fakturor till dina kunder är att aktivera tjänsten under inställningarna som du hittar uppe i högra hörnet. För att aktivera funktionen behöver du ha behörighet för inställningarna för faktureringsprogrammet. Om du inte har behörigheten behöver du be din systemadministratör eller programadministratör att följa nedanstående steg för att aktivera tjänsten åt dig. 

När du öppnat inställningarna väljer du Fakturering och klickar på Digitalt flöde - E-faktura. Här fyller du i ditt företags uppgifter. Har ditt företag inget GLN-nummer så behöver du inte fylla i det. Ett GLN-nummer används till exempel för att kunna skicka e-fakturor till företag med flera filialer. Då har varje filial ett särskilt GLN-nummer som gör att fakturan skickas till rätt mottagare. 

Väljer du att du inte vill skicka e-fakturor kommer dina kunder inte att kunna skicka någon inbjudan om att du ska börja skicka e-fakturor till dem eftersom du inte kommer synas i EDI-katalogen. När en kund skickat en inbjudan får du upp en notis uppe i programmets vänstra hörn. Klickar du på den röda symbolen ser du inbjudan och kan gå in på kunden i kundregistret och godkänna den. 

Du har även möjlighet att skriva ett inbjudningsmeddelande som dina kunder ser när de vill börja ta emot e-fakturor till dig. Ett sådant inbjudningsmeddelande skulle exempelvis kunna innehålla information om att du gärna vill skicka e-fakturor för att underlätta administrationen och minska ditt företags miljöbelastning. Avsluta med att spara inställningarna. 


Inst._efaktura.PNG