Att felsöka en momsrapport

Följ

Om du tar ut en momsrapport och upptäcker att momsen inte stämmer med momsen på kontrollräkningen behöver du felsöka vad differensen beror på. Gäller det ett par kronor mer eller mindre kan man oftast bortse från detta men är det större belopp bör man misstänka att något är fel. Längst ner på momsrapporten finns länkar till en lista du kan gå igenom för att kontrollera vad som kan vara fel, samt en momsavvikelserapport. 



Så här går felsökningen till:


1.) Kontrollera momskoder i kontoplanen och ställ in korrekt momskod om den är felaktig.
Gå till Register - KontoplanHär ser du en kolumn som heter Momskod.


momskod.PNG

Kontrollera så att dina konton har rätt momskod. Är du osäker på vilken momskod du ska använda, kontakta din revisor eller SkatteverketSök upp det konto som du har problem med och klicka på raden. Under blocket Ytterligare uppgifter hittar du menyn för momskod. Ska kontot inte ha någon momskod så markerar du det val som är blankt. Klicka på spara för att förändringen ska registreras. 


momskodkonto.PNG


Korrigera alla konton som har felaktig momskod, genom att göra om ovanstående procedur. Skriv sedan ut momsrapporten igen. 

2.) Om momskoderna på kontona är rätt men saldot felaktigt beror det på att något är felbokfört. Ta ut en huvudbok på kontot för samma period så ser du vilka verifikationer som du har bokfört inom aktuell period. 

Om momsrapporten fortfarande inte stämmer efter att du har gått igenom ovanstående punkter kan du kontakta vår support för hjälp med kontrollen. Om konton visar sig vara märkta fel, om det är bokfört felaktigt eller något annat handhavandefel så kommer vi att debitera dig en avgift.


Momsavvikelserapport
Längst ner på momsrapporten kan du klicka på länken Momsavvikelserapport. Denna rapport tittar på kontona i verifikationerna och kontrollerar om någon post har momskod MP1, MP2 eller MP3, men saknar post med motsvarande momskod U1, U2 eller U3. Den kontrollerar också om en verifikation har motsvarande MP- och U-poster men dess värde skiljer sig från aktuell momssats +/- 1%-enhet.


Om du inte kan ta ut någon momsrapport
Du kan få följande felmeddelande när du försöker ta ut momsrapporten. 


felmeddelande.PNG

1.) För att kontrollera om det är momskoderna R1 och R2 som saknas i kontoplanen, går du till Register - Kontoplan. I kolumnen för Momskod ska R1 finnas på ditt momsfodringskonto och R2 på ditt redovisningskonto för moms. Om du inte har angett R1 eller R2 på rätt konton öppnar du upp kontona och under blocket Ytterligare uppgifter hittar du menyn för momskod. 


r2_redovisningskonto_moms.PNG



2.) Gå till Inställningar - Bokföring - Förvalda konton och kontrollera att förvalda konton finns angivna för Ingående respektive Utgående moms.


f_rvalda_konton.PNG



3.) Gå till Inställningar - Bokföring - Verifikationsserier för att kontrollera att det finns en verifikationsserie vald för momsrapport.


verserie.PNG

 

Film: Momsrapport i Fortnox Bokföring