Inställningar - Avvikelser/Bortskrivningar

Följ

Avvikelsekonton används när du vill skriva bort en del av en kundinbetalning eller leverantörsutbetalning. I inställningarna för Avvikelser/Bortskrivningar finns ett antal standardkonton för avvikelser inlagda men du kan givetvis lägga upp egna avvikelsekonton.


Lägg till avvikelsekonto
Klicka på inställningarna uppe i högra hörnet och välj sedan Leverantörsfakturor - Avvikelser/Bortskrivningar. Här fyller du i en kod, ett namn och om du vill kunna välja detta bortskrivningskonto både när du gör en bortskrivning på en kundinbetalning och när du skriver bort en del av en leverantörsutbetalning eller bara i ett utav fallen. Den kod du väljer kan du sedan använda när du gör bortskrivningen, så istället för att skriva ut hela namnet eller kontot räcker det att du bara skriver i koden.

Avsluta med att välja vilket konto som avvikelsen ska bokföras på och klicka sedan på Spara.  

 

avvikelser.PNG 

 

När du sedan registrerar en betalning börjar du med att klicka på B:et till höger på fakturaraden.


manuella_utbet.PNG

 

Du får då upp en mindre ruta där du gör bortskrivningen. I kolumnen för Konto/Avvikelse fyller du antingen i koden, namnet eller kontonumret för det avvikelsekontot du la upp i inställningarna. Avsluta med att spara och bokföra betalningen som vanligt. 


bortskrivning_utbet.PNG