De fem vanligaste frågorna - Bank

Följ

Fråga: Jag får felmeddelande när jag ska skapa en betalfil för leverantörsfakturor, vad kan vara fel?

Svar: Det kan vara flera olika orsaker till problemet men följande punkter kan vara bra att kika på:
- Har leverantörsfakturan en valuta registrerad? Om inte lägg till en valuta (även SEK behöver läggas till om man inte har det förvalt på leverantören).
- Har leverantören ett bankgiro, plusgiro eller kontonummer registrerat? Om inte lägg till något av dessa fält på ert leverantörskort. OBS! Endast fakturor i SEK kan hantera bankgiro/plusgiro/kontonummer. Om fakturan är i en annan valuta i SEK måste det istället finnas ett IBAN/BIC på leverantören.

 

Fråga: Vad är avgiftskod?

Svar: Det är en inställning du kan göra på ett leverantörskort. Denna inställning justerar ifall det är avsändaren eller mottagaren som ska betala eventuella bankavgifter.

 

Fråga: Varför går betalningarna till leverantörens plusgiro och inte bankgiro?

Svar: Detta beror på att du skapat en Po3 fil till Nordea, Po3 filer väljer alltid i första hand ett plusgiro (både gällande betalning från ert konto och betalning till era leverantörer). Om leverantören inte vill ha betalningen till ett plusgiro får ni antingen plocka bort plusgirot från ert leverantörsregister alternativt skapa en LB fil istället.

 

Fråga: Hur gör jag för att en kreditfaktura ska ligga för bevakning hos banken?

Svar: Innan du skapar din betalfil ställer du fram förfallodatumet på kreditfakturan, då kommer er kreditfaktura kunna ligga för bevakning fram tills förfallodatumet löper ut. OBS! Detta gäller inte Nordea, då måste kreditfakturorna kvittas mot en debet faktura direkt i filen.

 

Fråga: Jag har automatisk filhantering till min bank men får jag inga filer, vad kan man göra för att lösa det?

Svar:
a) Kontakta banken och kolla att du har beställt/aktiverat tjänsten korrekt.
b) Om du har Danske Bank, kolla att du har avtalsnummer inskrivet i bankinställningarna
c) Om du får en notis med följande meddelande: ”Du saknar behörighet för att visa faktura/leverantörsfaktura” - Kontakta supporten och meddela detta felmeddelande.