De fem vanligaste frågorna - Bank

Följ

Fråga: Hur aktiverar jag automatisk filhantering till Handelsbanken?

Svar: För att aktivera den automatiska filhanteringen med Handelsbanken går du till Inställningar - Bankinställningar och väljer in Handelsbanken som din bank. I bankinställningar finns det en direktlänk till ett formulär som du behöver fylla i för att komma igång med den automatiska filhanteringen. Vill du veta mer, klicka här.

 

Fråga: Vad är avgiftskod?

Svar: Avgiftskod är vem som ska hantera de avgifter som kan komma i och med att en faktura ska betalas. Inställningen för detta finner du inne på själva leverantören. Du kan välja vem som ska betala avgifterna helt - eller om det via det nya filformatet ska delas upp mellan dig och din leverantör.

 

Fråga: Varför går betalningarna till leverantörens plusgiro och inte bankgiro?

Svar: Vid både plusgiro samt bankgiro hos en leverantör, kommer det billigaste alternativet att väljas av bankgirot. Om avsändarkontot är ett bankgiro, kommer bankgiro att väljas. Är avsändarkontot istället plusgiro, kommer plusgiro att väljas till leverantören. Vill du att det alltid ska väljas ett av dessa alternativ, lägg endast detta inne på Register- Leverantörer.

 

Fråga: Hur gör jag för att en kreditfaktura ska ligga för bevakning hos banken?

Svar: Idag har endast ett par banker kvar hanteringen med bevakning av kreditfakturor. I och med att det nya filformatet SEPA kommer till alla våra banker, kommer denna hantering att försvinna. Är det så att du har en bank som ännu inte har gått över i det nya formatet kan du lägga kreditfakturor för bevakning. Då ställer du fram betaldatumet på kreditfakturan till ett datum längre fram, så kommer denna ligga ändå tills detta datum.  

 

Fråga: Jag har automatisk filhantering till min bank men får jag inga filer, vad kan man göra för att lösa det?

Svar: Om det är så att din fil inte har kunnat läsas av en speciell anledning, läggs alltid detta i en notis till ditt konto. Är det så att ingen notis har kommit till dig, kan du först se om kopplingen ligger aktiv i dina inställningar för bank. Om det är så att de ligger aktiva behöver vår supportavdelning utreda vidare varför ingen fil lästs in hos dig, kontakta oss via formuläret i programmet. Det kan ligga på både Fortnox eller din banks sida men vår supportavdelning hjälper dig att utreda detta vidare.