Fakturaflödet

När du använder dig av Fakturaservice är det Fortnox som driver in din fordran åt dig. Förutom att bokföra alla transaktioner och sätta in pengarna på ditt konto, gör vi även lite extra ifall faktura inte blir betald i tid. Vi följer dessa steg för att se till att du får betalt:

  • Notifiering om förfallen faktura
    Om du har lagt in en e-postadress på kundkortet innan fakturan skapas, skickar vi två dagar efter förfallodagen ut ett mejl där vi påminner kunden om att det finns en faktura att betala. Ingen förseningsavgift läggs på.

  • Påminnelse
    Nästa steg blir en påminnelsefaktura där vi lägger på en påminnelseavgift på 60:- och ränta (om det gått mer än 30 dagar sedan fakturadatum). Denna skickas ut med samma leveranssätt som du valde för fakturan.

  • Inkassokrav
    Ibland räcker det inte med en påminnelse. Då följer vi upp den med ett inkassokrav, där vi lägger på en inkassoavgift på 180:- samt ränta (om det gått mer än 30 dagar sedan fakturadatum). Inkassokravet skickas ut via post, och går till kundens folkbokföringsadress. Därför behöver vi kundens organisationsnummer/personnummer för att kunna skicka inkassokrav. Har du skickat en faktura utan denna information? Inga problem, vi kontaktar dig för en komplettering när påminnelsen skickas ut.

  • 98-99 av 100 fakturor har i regel blivit betalda innan inkassokravet förfaller. I annat fall har vi ytterligare möjligheter - du får här välja om fakturan ska drivas vidare till Kronofogden direkt, eller om du vill att vår inkassoavdelning bevakar fakturan och själva väljer de bästa indrivningsvägarna för just din faktura.
    Tänk bara på att göra ett aktivt val inom tio dagar (vi påminner dig via mejl och brev), annars går fakturan automatiskt vidare till efterbevakning.

Ska_rmavbild_2019-03-15_kl._09.36.05.png
Ska_rmavbild_2019-03-15_kl._09.36.28.png

Vill du vara med och påverka hur lång tid det ska gå mellan våra utskick? Ta då en titt på våra olika påminnelseprofiler och välj den som passar dig bäst.