Kom igång med SEB

Följ

Automatisk koppling till SEB
Är du kund till SEB kan du använda dig av den automatiska kopplingen för att hantera betalningar till och från banken. Du kan då skicka leverantörsbetalningar ifrån Fortnox så att de bara behöver signeras i internetbanken. Du kan även automatiskt få de genomförda betalningarna registrerade och matchade mot leverantörsfakturor och få inbetalningar från dina kunder matchade mot kundfakturor. Du kan även få kontoutdraget automatiskt inläst för avstämning och bokföra transaktioner som saknas. Förutom att betalningar skickas och hämtas automatiskt får du även notiser till Fortnox, till exempel om det saknas täckning på kontot för en skickad betalning. Mer information om hur dessa betalflöden fungerar finner du längre ned i denna artikel.

Checklista
1. Skaffa SEBs Företagspaket.
2. Beställ SEBs integrationstjänst från bankkontot i Fortnox
(Register - Bankkonton, välj SEB som bank och klicka på länken)
3. Fyll i dina bankuppgifter
- Ditt Iban som du vill ansluta.
- Ställ in att bankkopplingarna skall hanteras Automatiskt.
4. Signera och skicka tillbaka avtalen SEB skickar till dig.
5. Du kommer få en notis i Fortnox om att automatisk bankintegration med SEB mottagits. Du kan då börja skicka betalningar och återrapportering levereras in.


Anslutning

För att få automatisk koppling mellan Fortnox och SEB behöver du teckna dig för SEBs integration för önskat bankkonto. Det första du behöver göra är att sätta upp det bankkonto som du vill koppla, dessa hanterar du under register till höger i programmet och öppnar därefter upp bankkonton.

image6.jpg

Skapar du ett nytt konto anger du först SEB som bank, därefter kommer du se länken du skall använda för att ansluta bankkontot längst ned till vänster under Grunduppgifter. Innan du använder länken, fyll först i dina grunduppgifter och spara. Viktigast för att komma igång med den automatiska kopplingen är ditt IBAN som är nyckeln för ditt bankkonto i integrationen. När du klickar på länken kommer du till ett kontaktformulär hos SEB där du följer instruktionerna så blir du inom kort kontaktad av SEB som förklarar mer och skickar dig avtalet att signera.
När anslutningen lagts upp av SEB får du en notis om detta i Fortnox och du kan då börja skicka betalningar samt kommer automatiskt kunna ta emot återrapporteringen.

Dina bankkonton i bankkontoregistret har även uppdaterats enligt beställningen från banken, ditt Iban, Bic, Bankgiro och SEBs interna kundnummer har fyllts i baserat på informationen från SEB och du är igång.

De betalningar som kan hanteras automatiskt med kopplingen till SEB är:

* Skicka leverantörsbetalningar (ISO20022-filer)
* Ta emot utförda leverantörsbetalningar i Utbetalningar (ISO20022-filer)
* Ta emot kundinbetalningar i Inbetalningar (ISO20022-filer)
* Ta emot kontoutdrag i Stäm-av-konto (ISO20022-filer)

OBS! Tänk på att om du har skickat en leverantörsbetalningsfil med LB-rutin till SEB och denna kommer tillbaka som en ISO-fil, kan du behöva matcha betalningarna manuellt via vyn. Det beror på att referenserna i filen som du skickar inte kommer tillbaka. Det kommer alltså endast påverka övergången mellan det tidigare och nya formatet av filer.



Manuell hantering av betalfiler med SEB
Vi fokuserar i första hand på hantering med den automatiska kopplingen men på samma sätt kan du även hantera betalfiler manuellt, genom att ladda upp och ned filer på SEBs internetbank. Först behöver du välja SEB som bank på ditt bankkonto i Fortnox, då skapas filer som är anpassade för SEB. Fyll i dina grunduppgifter och spara, allra viktigast där är ditt Bankgiro som skall användas för betalningar. För utrikesbetalningar om du använder ISO20022 måste även SEBs interna kundnummer som du hittar på ditt avtal vara ifyllt. 

De betalningar som kan hanteras med SEB är:

  • Skapa leverantörsbetalningar (LB-filer för inrikes, LB- eller ISO20022-filer för utrikes)
    Du laddar upp dem i SEBs internetbanken Företag under Lägga in fil. Filtyp för inrikes LB-filer skall vara Leverantörsbetalning medan det för utrikes LB-filer skall vara Utlandsbetalning/SISU och för ISO20022-filer skall vara Utbetalningar (ISO 20022 pain.001).
  • Ladda upp utförda leverantörsbetalningar i Utbetalningar (LB- eller ISO20022-filer för återrapportering)
    Du hittar dem under Hämta fil, filformat skall vara Lb betalningsspecifikation eller Kontoutdrag i filformatet ISO 20022 - camt.053.
  • Ladda upp kundinbetalningar i Inbetalningar (BGMax- eller ISO20022-filer)
    Du hittar dem under Hämta fil, filformat skall vara Bankgiro inbetalningar eller Kontoutdrag i filformatet ISO 20022 - camt.053.
  • Ladda upp kontoutdrag i Stäm-av-konto (Transaktionsrapport- eller ISO20022-filer)
    Du hittar dem under Hämta fil, filformat skall vara Transaktionsrapport eller Kontoutdrag i filformatet ISO 20022 - camt.053.
  • Skapa autogiromedgivanden och betalningsuppdrag (BG-filer med ny layout)
    Du laddar upp dem i SEBs internetbanken Företag under Lägga in fil. Filtyp skall vara Autogiro.
  • Ladda upp autogiromedgivanden och betalningsuppdrag (BG-filer med ny layout återrapportering)
  • Skapa löneutbetalningar (KI-filer och SUS-filer)
    Du laddar upp dem i SEBs internetbanken Företag under Lägga in fil. Filtyp skall vara Lön.

 

Betalflöden med SEB

Skapa leverantörsbetalningar

Du väljer ut vilka leverantörsfakturor du vill betala i fliken Leverantörsfakturor genom att markera dem i listan och klicka på knappen betalfil som du finner längst ner till höger.

 

1.png

 

När du klickat på betalfil kommer du vidare till nästa steg där du får en sammanfattning av de leverantörsfakturor som kommer att ingå i din betalfil med möjlighet att justera datumet och beloppet på respektive faktura. Om du har fyllt i SEB’s interna kundnummer finns det längst ned till höger två knappar Skapa LB-FIL och Skapa LB + ISO20022-FIL. Gäller det inrikes betalningar spelar det ingen roll vilken knapp som används, en LB-fil skapas oavsett. Om du har avtal för SEPA-betalningar med SEB ska du klicka på skapa LB + ISO20022-FIL i alla lägen. Det kommer då att skapas två olika filer, beroende på vad det rör för utbetalningar:

  • LB-fil för inrikesbetalningar
  • ISO-20022/XML-format för utrikesbetalningar


2.png

 

Vid skapandet av fil säkerställer även Fortnox att fakturan och leverantören har tillräckligt ifylld information för önskad betalning. Om så är fallet får du en bekräftelse samt en direktlänk till en rapport över transaktionerna som skickats, denna kan du även hitta i efterhand under Behandla betalfiler. De filer som skickats från Fortnox behöver sedan signeras under Filer att hantera - Lägg till filer på SEBs internetbank.

 

visarapport.png

Skulle det vara så att banken validerat att de betalningar du laddat upp inte kan genomföras kan du behöva ta ut en ny justerad fil. För att kunna ta ut en fil på nytt behöver du i fliken leverantörsfakturor klicka på Behandla betalfiler för att återställa önskade betalningar.  

4.png

 

Återrapportering om registrerade utbetalningar av leverantörsfakturor
När banken på betaldatum genomfört betalningen av dina leverantörsfakturor kan du använda dig av en detaljerad återrapporteringsfil med registrerade utbetalningar som du kan dra och släppa under fliken Utbetalningar i Fortnox. Där skapas då ett block med transaktioner och matchningsinformation gällande vilka leverantörsfakturor som har betalats, se Registrera betalda leverantörsfakturor.

1.png

Har dina betalningar matchats mot leverantörsfakturor återstår bara att klicka på knappen bokför som du hittar längst ner till höger. Om nödvändig matchningsinformation saknas behöver du själv välja leverantörsfaktura eller först genomföra eventuella bortskrivningar, läs mer om detta här

 

Registrerade inbetalningar av kundfakturor 
När banken tagit emot inbetalningar från dina kunder kan du använda dig av en detaljerad återrapporteringsfil med registrerade inbetalningar som du kan dra och släppa under fliken Inbetalningar i Fortnox. Där skapas då ett block med transaktioner och matchningsinformation gällande vilka kundfakturor som har betalats, se Registrera betalda kundfakturor.

Inbetalningar.png 

Har dina kundinbetalningar matchats mot kundfakturor återstår bara att klicka på knappen bokför som du hittar längst ner till höger. Om nödvändig matchningsinformation saknas behöver du själv välja kundfaktura eller först genomföra eventuella bortskrivningar, läs mer om detta här.

 

Kontoavstämning med kontoutdraget
Med SEB kan du hämta kontoutdraget och dra och släppa det under fliken stäm av konto.

Sta_m_av_konto.png

Här kan knappen matcha transaktioner användas för att automatiskt stämma av banktransaktionerna mot bokföringen. Du kan även använda plusset för att få hjälp att bokföra banktransaktionerna direkt utifrån kontoutdraget. För att läsa mer om Stäm av konto, klicka här

 

Skapa löneutbetalningar
När lönekörning är klar låter du din bank enkelt betala ut alla lönerna till dina anställda. Med SEB kan löneutbetalningarna skapas och laddas upp på din internetbank. På ditt bankkonto fyller du i ditt Bankgiro och Kundnummer Bangirot så skapas en KI-fil. I löneberedning väljer du Skapa bankfil, då kommer lönebeskeden att få status "Utbetalda" och bli grönmarkerade i listan. 

 Skapa_bankfil_lo_n.png

 

Skapa autogiro - medgivanden och betalningsuppdrag
För autogiro kan du skapa medgivanden och betalningsuppdrag till SEB som skickar dem vidare till Bankgirot. På ditt bankkonto fyller du i ditt Bankgiro och Kundnummer Bangirot så kan du skapa en fil på formatet BG Autogiro - Ny fillayout. När du väljer att skapa filen så inkluderas allt som är möjligt att skapa fil på. När de gått igenom Bankgirot så kommer de att skicka tillbaka en återrapporteringsfil till din internetbank som ger dig status på dina medgivanden och betalningsuppdrag. Dessa kan du hämta från din internetbank och läsa in i Autogiro under fliken Läs in fil. 

Skapa_Autogiro.png