Användarstöd
Frågor & svar - Fortnox Företagskort
- Fortnox Bokföring
- Fortnox Fakturering
- Faktura- & betaltjänster
-
Fortnox Lön
Arbeta ihop med dina anställda › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Arbetsgivarintyg › Attest › Avtal › Bokföringsunderlag › Checklistor i Fortnox Lön › Collectum › Fora › Frågor & svar Fortnox Lön › Import & Export › Inställningar › Kalender › Korrekt skatteavdrag › Lönearter och beräkningar › Lönekörning › Enkel Lön › Lön Personlig › Ny i Lön › Personal › Rapporter › Semesterhantering › Statistikrapportering › Systemdokumentation › Allmänt - Fortnox Lön ›
- Fortnox Offert & Order
- Fortnox Digital byrå
- Fortnox Tid
- Kvitto & Resa
- Fortnox Lager
- Fortnox Anläggningsregister
- Fortnox Arkivplats
- Fortnox Autogiro
- Fortnox Bolagshanterare
- Fortnox Skolstöd
- Hantera Fortnox
- Bankkopplingar
- Kopplingar och blanketter
- FAQ - Vanligaste frågorna
- Felsökningsguider
- Kom igång-guider
- Kontantmetoden i Fortnox
- Nyheter i Fortnox
- Fortnox Resa
- Byt till Fortnox
- Fortnox Kvitto & Utlägg
- Fortnox Lagerbolag
- Fortnox Enskild firma
- Fortnox Bokslut & Skatt
- Fortnox Företagsbrevlåda
- Fortnox Företagskort
- Fortnox Koncern
- Fortnox Personalattest
-
Fortnox Rapport & Analys
FAQ - Rapport & Analys › SIE-Filer - Rapport & Analys › Affärsområden - Rapport & Analys › Allmänt om ekonomi - Rapport & Analys › Budget - Rapport & Analys › Formler - Rapport & Analys › Grafer - Rapport & Analys › KPI - Rapport & Analys › Rapporter - Rapport & Analys › Snabbguider - Rapport & Analys › Tabeller - Rapport & Analys ›
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna kring Fortnox Företagskort.
Finns det några krav för att kunna använda företagskortet?
För att kunna använda företagskortet krävs det att ditt företag har Fortnox Bokföring.
Vad kostar det?
Företagskortet är kostnadsfritt att både beställa och använda*, men förutsätter att ditt företag använder Fortnox Bokföring.
(* Vid köp i annan valuta än SEK tillkommer valutapåslag om 1,95%)
Vilken typ av kort är Fortnox Företagskort?
Vårt företagskort från VISA klassas som ett kreditkort, och går därmed att använda överallt.
Kommer kvittohantering och bokföring automatiseras?
Ja, när du använder företagskortet i kombination med Kvitto & Utlägg.
När ett köp genomförs får du direkt en notis i mobilen om att fota kvittot. Transaktionen får då kvittot kopplat till sig och genom vår smarta kvittotolk föreslås automatiskt kontering – sedan bokförs köpet automatiskt.
Läs mer här: Kom igång med Kvitto & Utlägg
Hur aktiverar jag mitt kort?
Ditt fysiska kort aktiverar du i Fortnox-appen. Virtuella kort behöver inte aktiveras utan kan användas direkt efter beställning.
Hur många företagskort får man beställa?
Så många du behöver. Du som administratör kan beställa ett fysiskt kort per medarbetare och flera virtuella kort.
Var hittar jag PIN-koden?
Inne i appen under Menyn- Företagskort. Det är endast fysiska kort som har PIN-kod, virtuella har det inte.
Finns möjlighet till Apple Pay och Google Pay?
Ja, från start fungerar det i Apple Pay. Google Pay kommer senare.
Vad är skillnaden mellan ett fysiskt och ett virtuellt kort?
Ett fysiskt kort är precis som ett vanligt betalkort. Ett virtuellt kort fungerar på samma sätt som ett fysiskt, men du får ingen fysisk version av kortet och kortuppgifterna finns bara tillgängliga via Fortnox app. Ett virtuellt kort lämpar sig framförallt för onlineköp som exempelvis annonser, återkommande prenumerationer och IT-tjänster.
Om du handlar i en fysisk butik krävs det att butiken har kortterminal som tar emot kontaktlös betalning (du blippar med mobilen) genom betaltjänster som Apple Pay eller Google Pay. Det är alltså fullt möjligt att lägga in både fysiska och virtuella kort i Apple Pay eller Google Pay.
Fördelen med ett virtuellt kort är att du inte kan tappa bort det, och att du kan använda det så fort det är skapat. Ett fysiskt kort har en leveranstid om ca 5 arbetsdagar och behöver aktiveras innan det kan användas.
Hur fyller jag på med pengar?
Under fliken konto och kredit hittar du uppgifterna för att göra en insättning till ditt konto.
Går det att sätta köpgränser?
Ja, som administratör har du möjlighet att sätta individuella köpgränser direkt på medarbetarnas kort.
Vad gör jag när jag tappat bort kortet?
Du kan spärra ditt kort genom att logga i in i appen eller webben. Inne på ditt kort har du valet Lås kort.
Hur ansöker jag om kredit?
Det kan du göra direkt i Onboarding guiden eller under fliken konto och kredit.
Hur fungerar krediten?
Kredit upp till 100 000 kr är kostnadsfritt i 14 dagar. Önskas högre kredit tillkommer limitavgift om 0,25% och då gäller 30 dagar istället för 14 dagar.
Betalning av nyttjad kredit sker via autogiro. I samband med att du ansöker om kredit uppger du ditt företags bankkonto och lämnar autogiromedgivande. Pengarna dras automatiskt från ditt företags bankkonto på förfallodagen.
Hur stor kredit du erbjuds beror på företagets unika situation, det görs en individuell bedömning i varje enskilt fall. Du kan när som helst ansöka om eller utöka din beviljade kredit. Om ditt företag inte kan erbjudas kredit kan du alltid välja att betala in pengar till ditt kundkonto istället. Då dras pengarna från kundkontot när du använder företagskortet.
Stiftelser och ideella föreningar kan tyvärr inte erbjudas kredit.
Varför fick jag avslag på min kreditansökan?
Kreditteamet gör en individuell bedömning i varje enskilt fall. Tjänsten fungerar självklart fortfarande fint genom att förbetala till ert konto.
För att förbetala går du in under fliken Konto och Kredit och sedan "Fyll på pengar".
Vad är kundkännedom?
Vi och vår partner Mynt följer lagstadgade krav som innebär att våra kunder måste genomgå en kundkännedomsprocess för att använda vårt företagskort. Detta inkluderar verifiering av identitet och hjälper till att skydda mot bedrägerier och penningtvätt. Processen genomförs hos vår Partner Mynt och säkerställer att vårt betalkort används tryggt och säkert.
Finns det bonus/rabatter kopplade till företagskortet?
Nej, inte i dagsläget.